به گروه اینترنتی جذاب و پر از خواندنی‌های جالب روزنه خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Monday, April 21, 2008

.::ROZANEH::. Hame chiz dar morede Ghahveh >>All About COFFEE<<

اگر اين ايميل را به صورت ناقص دريافت کرده‌ايد، مي‌توانيد روي دکمه Printable View در سمت راست و بالاي صفحه کليک کنيد مانند شکل زير

براي رفع دائمي اين مشکل(ناقص ديده شدن صفحه) اينجا را کليک کنيد.
براي عضويت در گروه روزنه و دريافت ايميل‌هاي گروه روزنه به صورت روزانه، اينجا را کليک کنيد. عضويت در گروه روزنه و استفاده از مزاياي آن رايگان مي‌باشد.
اگر از G-Mail براي دريافت ايميل‌ها استفاده مي‌کنيد و قادر به ديدن تصاوير نيستيد روي لينک "Display images below" کليک کنيد.
گروه روزنه، با بيش از 90000(نود هزار) عضو و حداقل 40000(چهل‌هزار) بازديد در روز يکي از بهترين مکان‌ها براي تبليغات شماست. براي مشاهده تعرفه تبليغات و همچنين سفارش تبليغات اينجا را کليک کنيد.

     
 

 موضوع: 

 تاريخ ارسال:

 

عضويت رايگان در گروه    |    صفحه نخست    |   آرشيو   |  وبلاگ    |    درباره ما    |    تبليغات در روزنه

 

روزنه توسط سرورهاي قدرتمند هاست‌ايران.نت پشتيباني مي‌شود.

 


با خط اينترنت اختصاصي اعضاء گروه روزنه:
 

سرعت، قدرت و کيفيت بالاتر
هماهنگي با گروه و باز شدن عکسها
دسترسي آسانتر و بدون محدوديت به سايتها و ...

9092302260


 

قهوه (COFFEE)

پيشينه قهوه: درخت قهوه كه برگ هايي هميشه سبز و زيبا دارد، گياهي است از تيره Coffee كه دانه هاي آن را به صورت هاي مختلف همچون پودر و خرده هاي ريز ودرشت به فروش مي رسانند.  بيش از يك سوم مردم جهان قهوه را دوست دارند و مصرف مي كنند.

واژه قهوه ، برگرفته از زبان عربي و به معناي تحريك كننده و زايل كننده اشتها است .  و برخي از مورخان ، پيشينه اين واژه را به كشور اتيوپي نسبت مي دهند.

درخت قهوه بين 7 تا 10 متر بلندي دارد و درهواي گرم و مرطوب رشد مي كند. اين درخت گل هايي كوچك و سپيد دارد كه بوي آن بي شباهت به بوي ياسمن نيست. همچنين اندازه دانه هاي قهوه ، بين 15 تا 18 ميلي متر است كه در آغاز، رنگ سبز و پس از رسيدن، رنگ گيلاس به خود مي گيرد. از اين رو در بعضي كشورها به درخت گيلاس هم شهرت دارد. دانه هاي قهوه دو به دو به يكديگر چسبيده اند و پرده نازكي ميان دانه ها وجود دارد كه آن ها را از هم جدا مي كند.

تهيه قهوه در كشورهاي جهان متفاوت است، اما اغلب آن را با آب جوش ،  بخار آب و يا از طريق گذراندن آب جوش از پودر آن تهيه مي كنند.

بهترين قهوه جهان از نظر بو و طعم ، از بوته اي به نام Arabica به دست مي آيد كه در برزيل به خوبي رشد مي كند و از آن جا به سراسرجهان صادر مي شود . بعد از برزيل ، بهترين قهوه كه طعم و بويي مطبوع دارد متعلق به كشور تانزانيا و اتيوپي است. همچنين در آمريكا اغلب، قهوه را با بخار آب درست مي كنند كه به آن اسپرسو( Espresso) مي گويند. در ايران نيز شايع ترين نوع قهوه ، نسكافه است كه با ريختن آب جوش بر روي يك قاشق قهوه فراهم مي شود.

درقرن شانزدهم مصرف قهوه در مصر بسيار شايع بود و بيشتر، افراد مذهبي آن را به كار مي بردند تا بتوانند بيدار بمانند و به عبادت پروردگاربپردازند. اما بعدها هنگامي كه دريافتند اين ماده ضربان قلب را افزايش مي دهد و موجب اعتياد مي شود، خريد و فروش و مصرف آن را ممنوع ساختند و افراد متخلف را به شدت مجازات كردند، ولي چون مردم آن را دوست داشتند ، در اين راه موفقيتي كسب نكردند. ابوعلي سينا حكيم بزرگ ايران، حدود هزار سال قبل  در كتاب خود  شرح جامعي در مورد قهوه  آورده كه البته ايرانيان در آن عصر بر آن نام بونو( Buno) نهاده بودند و بوعلي نيز همين واژه را به كار بسته است . اين واژه اي است كه هنوز در اتيوپي آن را به كار مي برند. بوعلي سينا قهوه را به منظور تحريك بيماران افسرده ، مورد استفاده قرار داده است.

بر اساس آمارهاي به دست آمده، 89 درصد مردم جهان ،  قهوه، چاي و يا هر دوي آنها رامصرف مي كنند. 40 درصد آن ها ترجيح مي دهند چاي بنوشند و در صورت عدم دسترسي به چاي، قهوه مي نوشند و حدود 30 درصد مردم دنيا نيز، قهوه را ترجيح مي دهند و درنبودن قهوه به نوشيدن چاي رضايت مي دهند و براي 15 درصد نيز ميان چاي و قهوه تفاوتي وجود ندارد و هر كدام  را كه در دسترس باشد مصرف مي كنند. ناگفته نماند كه 15 درصد مردم جهان نيز چاي و قهوه را دوست ندارند  و هيچيك را نمي نوشند.

لازم  است كمي هم در مورد كافئين موجود در قهوه توضيح داده  شود. كافئين خالص ، شبيه به پودري سفيد و ابريشمي است و حالت سوزني دارد و داراي طعمي تلخ وبي بو است، همچنين به سهولت در آب گرم حل مي شود و در حرارتي معادل 460 درجه فارنهايت ، ذوب شده، و به حالت  مايع درمي آيد. اين ماده در صنعت داروسازي بسيار پر مصرف است و به ميزان اندك، دربيش از60 نوع داروي مختلف ، به ويژه داروهاي ضد حساسيت به كار گرفته مي شود. كافئين نيز همچون مواد مخدر درصورت مصرف بلند مدت، موجب اعتياد مي شود، اما چون اين اعتياد زيان چنداني به انسان وارد نمي سازد، مصرف آن در ميان مردم جهان رواج يافته است. حتي بسياري از مردم نسبت به اعتياد آور بودن آن بي اطلاع هستند. كافئين در طول روز به شكل هاي گوناگون مانند  قهوه، برخي از نوشابه هاي گازدار وبسياري از انواع شكلات مورد مصرف قرار مي گيرد و در كودكان بيشتر ايجاد ناآرامي وبي خوابي مي كند. خردسالاني كه مواد كافئين دار مصرف مي كنند چنانچه روزي از مصرف آن خودداري كنند ، امكان دارد بعضي از علائم ترك اعتياد مانند بيخوابي، ناآرامي، احساس خستگي، كم اشتهايي و گريه زياد بر آن ها عارض شود.

* كافئين موجود در يك فنجان قهوه ،  برابر 150 سي سي است.

* قهوه اي كه با آب جوش قطره اي تهيه شود Brewed Drip Method) ) داراي 60 تا 180 ميلي گرم كافئين و ميانگين كافئين 120 ميلي گرم است .

* قهوه بدون كافئين كه به طريقه بالا تهيه مي شود، داراي 3 تا 5 ميلي گرم كافئين ، و ميانگين كافئين 4 ميلي گرم است .

* قهوه ترك داراي 40 تا 170 ميلي گرم كافئين و ميانگين كافئين 100 ميلي گرم  است .

* نسكافه فرانسوي( قهوه آماده = Instant) داراي 30 تا 120 ميلي گرم كافئين و ميانگين كافئين 75 ميلي گرم است .

* نسكافه فرانسوي بدون كافئين داراي 1 تا 5 ميلي گرم كافئين و ميانگين كافئين 3 ميلي گرم است .
كافئين را نمي توان به صورت صد درصد از قهوه خارج نمود . از اين رو حتي قهوه هاي بدون كافئين نيز مقدار اندكي از اين ماده را دارند.

در نيمه  قرن شانزدهم ميلادي درانگلستان، مصرف قهوه به طور كامل رواج يافته بود، به گونه اي كه در روزنامه تايمز، بارها اين آگهي به چاپ رسيد:« قهوه ، شما را سالم نگه مي دارد ،  به هضم غذا كمك مي كند ، چشم درد، سردرد، سرما خوردگي، سرفه و آب ريزش بيني را برطرف مي كند و در درمان بيماري هايي مانند سل، نقرس و خون ريزي لثه، دارويي مؤثر به شمار مي آيد.» درج اين آگهي گوياي آن است كه در آن زمان ، مردم باور داشته اند كه قهوه بسياري از دردها را تسكين مي دهد و بعضي بيماري ها را نيز درمان مي كند.
بررسي و پژوهش هاي علمي در عصر ما، افزون بر موارد ياد شده  ثابت كرده است كه مصرف قهوه باعث هوشياري مغز و اعصاب مي شود،خستگي عضلات و ماهيچه ها را برطرف مي كند ، اشتها را كاهش مي دهد ( كه اين خود مانع از  بروز چاقي مي شود )، يبوست را از ميان مي برد، ماهيچه هاي شش را شل مي كند( كه باعث سهولت در امر تنفس مي شود) ، به دليل رفع خستگي، زمان و ميزان فعاليت را افزايش مي دهد، برهمكاري عضلات چشم مي افزايد( مهارت و دقت در كارها را افزايش مي دهد)، مركز تفكر را تحريك مي كند( لذا بر قدرت قضاوت و نيروي حافظه مي افزايد)، به انسان تيزهوشي همراه با آرامش مي دهد ، و گاهي در بعضي افراد عامل تحريك قواي شهواني مي شود.
 

 

قهوه

به عربي و دركتب سنتي «بن »ناميده مي شود.به فرانسوي Graine de cafe و به انگليسيCoffee bean و گفته مي شود.ثمر درختي است كه درخت آن به فارسي«درخت قهوه»و به فرانسوي Cafeierو به انگليسيCoffee tree گويند. گياهي است از خانوادهRubiaceae ،نام علمي آن Coffea Arabica L. مي باشد.

مشخصات

در ختچه اي است نسبتا بلند به ارتفاع 8-5 متر.برگهاي هميشه سبز(ناخزان)،براق،ليز،متقابل دارد.گلهاي آن به رنگ سفيد درخشان به طور گروهي فشرده در كناره برگها ظاهر مي شوند.ميوه آن كه دانه هاي قهوه را مي دهد،تخم مرغي به رنگ قرمز تيره كه در زمان رسيدن معمولا محتوي دو عدد دانه قهوه است كه از يك طرف محدب و از طرف ديگر صاف مي باشندو در امتداد طولي دانه يك شيار ديده مي شود.هر يك از دانه ها از يك پوست نازك و سفيد پوشيده شده و هر دو دانه كه در يك ميوه قرار دارند از يك ماده نرم گوشتي شيريني احاطه شده اند كه روي آن را نيز يك غشاي نازك به رنگ قرمز تيره پوشانيده است كه همان غشاي خارجي قرمز تيره ميوه مي باشد.

درخت قهوه عربي در شرايط اقليمي استوايي و حاره خوب رشد مي كند و ثمر موفقي دارد و درآن اقليم اگر كمي در ارتفاع كاشته شده باشد از درختاني كه در ارتفاع سطح دريا كاشته شده اند،قهوه خيلي بهتر مي دهد.

گونه هايRobusta  طالب آب و هواي مرطوبترو گرمتر هستند. تكثير قهوه از طريق كاشت بذر آن صورت مي گيرد ،ابتدا در خزانه كاشته مي شود كه سايه دار است و پس از اينكه نهال رشد كافي نمود به محل اصلي با فواصل 5-21 متر منتقل مي شود.معممولا درخت قهوه از سالهاي شوم و چهارم شروع به ثمر دادن مي نمايد.

 

تركيبات شيميايي

از نظر تركيبات شيميايي در دانه هاي قهوه وجود آلكالوئيد كافئين گزارش شده است.در برگها و در ميوه علاوه بركافئين ،آلكالوئيد هاي آدنين،كزانتين ،هايپو كزانتين و همچنين ماده گوانين نيز وجود دارد.
كافئين يك آلكالوئيد متبلور و تلخي است و به فرمول خام C8 H10 N4 O2  كه از قهوه و چاي گرفته مي شود و مدر و محرك است.
آدنين يك آلكا لوئيدي است به فرمول C5 H5 N5 كه از پورين گرفته مي شود و به عنوان قسمتي از اجزاي نوكلئيك اسيد در عضو هايي نظير لوزالمعده و طحال يافت مي شود.
گوانين يك ماده سفيد متبلوري است به فرمول خام كه در كبد و لوزالمعده حيوانات و جانوران نظير ماهي و نظاير آن يافت مي شود و از محصولاتي است كه از تجزيه نوكلئيك اسيد به دست مي آيد.
 

خواص و كاربرد قهوه

چون كافئين براي اشخاص مبتلا به بيماري هاي قلبي و عصبي خوب نيست لذا براي اينكه اين قبيل اشخاص نيز بتوانند از قهوه استفاده كنند و بخورند در بازار نوعي قهوه تهيه مي شود كه مقدار كافئين آن را تا حدود زيادي كاهش مي دهند .اين نوع قهوه را قهوه بدون كافئين كه بهتر است قهوه كم كافئين گفته مي شود مي نامند.مقدار كافئين در اين نوع قهوه ها معمولا نبايد از 5/0 گرم در هر كيلو گرم تجاوز نمايد يعني حداكثر 5 در ده هزار باشد.

برگ قهوه نيز در همان حدود دانه داراي كافئين مي باشد ،لذا از گرد برگ قهوه نيز مانند چاي استفاده كرده و آن را دم نموده و مي خورند و دم كرده برگ قهوه دست كمي از خود قهوه ندارد و خيلي مطبوع و با كيفيت بال مي باشد.قهوه طبق نظر حكماي طب سنتي از نظر طبيعت سرد و خشك است و از نظر خواص معتقدند كه خوردن دم كرده آن بازكننده گرفتگي ها بوده ومسكن دردها ،غليان خون،مسكن حدت صفرا،سودا و سوزاندن آن مي باشد و اخلاط را رقيق و صاف مي كند،لذا در موارد تبهاي خوني و صفراوي و سوداوي خصوصا در اوايل و بعد از بروز آبله مفيد است و براي يرقان نيز نافع است.قهوه ملين است و مدر و رطوبت ها را خشك مي گند و براي سرفه بلغمي و اكثر انواع سر دردها و چشم دردها و ماليخولياو آنچه كه در اثر غليظ شدن اخلاط به وجود مي آيد مفيد است و براي بواسير نافع است.ضماد آن با عسل براي ترميم عضو ازجاد رفته وانگشت پيچ آن با عسل براي سرفه گرم و تر نافع است.عده اي اط حكماي طب سنتي معتقدند كه براي مبتلايان به جذام نيز نافع است.از نظر مضار آن گفته مي شده كه مانع خواب و دفع ضهوت است،آن را سيه رو كه نام قهوه است- مانع النوم و قاطع الشهوه است.از نظر بي خوابي و ضعيف كردن قواي جنسي عقيده ب اين است كه اگر قهوه خام و سبز خصوصا پوست آن علاوه بر اينكه اين مضار را ندارد در بعضي از مزاجها محرك نيروي جنسي بوده و كمك به هضم غذا نيز مي نمايد.

علت اينكه مرسوم است در يمن كه از موطنهاي قهوه عربي است،قهوه دم كرده سبز بعد از غذا مي خورند همين است كه براي كمك به هضم غذا از آن استعانت مي جويند.روي هم رفته در مورد اينكه قهوه بي خوابي مي آورد يا مضار ديگري دارد،نظر ها متفاوت است چراكه رد بعضي اشخاص اصولا قهوه خوردن موجب بي خوابي نمي شود و ضررهاي ديگر رانيز ندارد و روي هم رفته آنچه كه مسلم است اين است كه برحسب نوع مزاج گرم يا سرد و سن اشخاص و قوي و ضعيف بودن بدن ،معتدل يا كم خوردن و يا اسراف در خوردن قهوه مضار آن متفاوت است و هيچ نوع قانون كلي براي جميع انواع موارد نمي توان بيان داشت.

چون قهوه مضر قلب است لذا براي اشخاصي كه احتياج به خوردن آن دارند مانند موارد حصبه،آبله و نظاير آن ،براي جلو گيري از عوارض قلبي بايد با زعفران خورده شود،يعني زعفران را در حين دم كردن در آن مي ريزندو باهم دم مي كنند.
قهوه سبز را معمولا به صورت خيسانده استفاده مي كنند به اين ترتيب كه در حدود 20 گرم قهوه سبز را در 150 گرم آب سرد خيساندهو پس از 12 ساعت خيساندن ،آن را صاف مي كنند و مي خورند .قهوه بو داده نيز كه دم كردن آن در ايران رايج است احتياجي به توضيح بيشتري ندارد.

به طور كلي قهوه يكي از بهترين محركات است و عمل هضم را سهل مي كند و بدن را در مقابل ناراحتي هاي روحي مقاوم مي سازد.به عنوان تب بر بويژه در تبهاي نوبه اي موثر است.در مسموميت از ترياك و فرآورده هاي ترياك و ساير مواد مخدر ،استعمال قهوه آثار نيكو مي گذارد.و حالت چرت و خواب مسمومين را از بين مي برد.در رفع سياه سرفه ،وبا ،گليكوزوري (يا وجود قند در ادرار )و همچنين در موارد آلبو مينوريا وجود آلبومين در ادرار مفيد است .در اختلالات روده اي بخصوص در موارد اختناق روده آثار مفيد دارد. قهوه يكي از پادزهرها در قبال آئكالوئيدها مي باشد.شايد اين به دليل خاصيت ضد خواب آن است.دانه ها يبوداده قهوه ضدعفوني كنندهو زايل كننده بو مي باشد.گرد دانه قهوه كوبيده براي معالجه سوختگي از آتشو آب نافع است.جوشانده دانه هاي خام و بونداده قهوه براي معالجه ناراحتي هاي مثانه و قولنج مثانه و كليه مفيد است.

خوردن دانه هاي خام و نارس قهوه براي رفع ميگرن يا همي كرنيا و تبهاي نوبه اي تجويز مي شود.
از نظر خاستگاه قهوه معروف است كه درخت قهوه بومي حبشهو ازآن ديار برخاشته است.گفته مي شود كه شهرت و خواص قهوه مرهون چوپاني استدر حين چراندن گوسفندانش روزي مشاهده مي نمايد كه گوسفندان پس از خوردن دانه هاي ميوه قهوه فعاليتو نشاط خاصي يافته اند و انتشار داستان ماشهدات اين چوپان سر آغاز شهوت خواص دانه هاي قهوه شده است.

قهوه از اول قرن پانزدهم به ساير مناطق مشرق زمين رفته و معروف است كه اولين قهوه خانه ها در شهر مكه در اوايل قرن شانزدهم ميلادي ايجاد و افتتاح شده وپس از آن مصرف آن بتدريج به اروپا نيز وارد ومعمول گرديد ودر سال 1654 اولين قهوه خانه در شهر مارسي فرانسه داير گرديده و پس از آن بتدريجدر تمام اروپا وساير مناطق عالم منتشر ومعمول شده است .
 

انواع قهوه هاي توليدي

1- BRAZILIAN: طعم ملايمي دارد- از گونه عربيكا ميباشد. در برزيل كشت ميشود.

2- COLUMBIAN: از گونه عربيكا ميباشد- طعم تند و كمي ترش دارد. در كـلمبيا كشت ميشود.

3- GAVA: در اندونزي كشت ميشود- از گونه عربيكا ميباشد.

4- JAMAICA: در جامائيكا كشت شده و غليظ و ترش مزه است.

5- AFRICAN: در اتيوپي، كنيا و تانزانيا توليد ميشود.

6- MOCCA: در يمن توليد ميشود و از گونه عربيكا ميباشد. ترش و تند ميباشد.

7- TURKISH: بر خلاف نامش در اندونزي، سنگاپور و مالزي كشت مي گردد.
 

مراحل فراوري قهوه

دانـه هـاي قهوه در واقع دانـه هاي مـيوه گـيـلاس مانــندي مي بـاشــد كـه COFFEE SHERIES نــام دارد. ايــن مـيـوه هنگامي كه ميرسد قرمز رنگ ميـــگردد. روند فراوري قهوه به دو شيوه تر و خشك انجام ميپذيرد.

روش خشك: ميوه قهوه را پس از چيدن روي سطح زمين پخش ميكنند تا زير آفتاب خشك گردد سپس در فواصل معين آن را زيرو رو مي كنـنـد. تا 7 الي 10 روز. تا زماني كه رطوبت آنها به 11 درصد كاهش يـابــد- در ايــن زمــان پوسته خارجي ميوه قهوه، قهوه اي رنگ ميگردد.

روش تر: مغز ميوه قهوه پس از 24 ساعت از چيدن از دانه هاي آن جدا ميگردد. سپس دانـه ها به مدت 12 الــي 28 ساعــت درون تـانـك تـخـمـير ريـخـتـه شده كه در اين مدت آنـــزيمهاي طبيعي لايه اي كه دانه ها را احاطه كرده را سست كرده و از دانــه هـــا جــدا مي گردد. سپس دانه ها در معرض آفتاب قرار داده شده و يا درون خشك كنهاي صنعتي ريخته شده تا خشك گردند. بعد از ان دانه هاي قهوه بر اساس اندازه و جــرمشان درجه بندي و سوا ميشوند.
قـهــوه بــصــورت خـام صادر مي گـردد كـه بـه قـهـوه سـبـز (GREEN COFFEE) مشهور ميباشد. اما طعـم واقعي قهوه زمان بو دادن (ROASTING) نمايان ميگردد. دانه هاي قهوه درون چـليكهاي چرخنده ريخته مي شود و در درجه حرارت288 درجه سانتي گراد حرارت مي بــينند. پس از 8 دقيقه حرارت دادن دانه هاي قوه شروع به تركيدن ميكنند (مانند ذرت بو داده) و اندازه آنها به 2 برابر اندازه اوليشان افزايش مي يـابد. سـپـس روغـن آنها خارج شــده و قهوه اي رنگ ميگردند. روغن دانه هاي قهوه (COFFEE ESSENCE=CAFEOL ) نام دارد. در واقــع ميزان بو دادن قهوه تعيين كننده طعم و رنگ قهوه است.
 

 

مدت زمان بو دادن

1- 7 دقيقه: بو دادن ملايم: AMERICAN ROAST.

2- 9 الي 11 دقيقه: بو دادن متوسط: CITY ROAST.

3- 12 الي 13 دقيقه: بو دادن تا حد تيره: FRENCH ROAST.

4- 14 دقيقه: تيره ترين حالت: ESPERESSO ROAST.

درجه بندي دقيق تر بودان، واژه هاي و اصلاحات مربوط به قهوه، روشهاي دم كردن...
 

درجه بندي دقيق تر بو دادگي قهوه

1- CINNAMON: ياهمان دارچيني-رنگ دانه ها قهوه اي روشن بوده وسطح آنها خشك ميباشد طعم ترش دارند.

2- LIGHT CITY: قهوه اي روشن مـتـوسـط كــه بيشتر در آمريكا مصرف ميگردد.

3- CITY MEDIUM: قهوه اي متوسط كه بيشتر در آمريكا و كانادا مصرف ميشود.

4- FULL CITY: قـهـوه اي تـيـــره مـتوسط- سطح آن اندكي روغني است- طـعـم تـلخ و شيرين.

5- FRENCH: سطح براق و روغني- ترشي اندك و قهوه اي تيره. طعم تلخ و شيرين.

6- ESPRESSO: قهوه اي تيره- سطح روغني- طعم كاراملي و بدون ترشي.

7- ITALIAN=DARK FRENCH: بـسـيـار درخـشـنـده و روغـنـي- ترشي بسيار اندك- قهوه اي خيلي تيره.

8- SPANISH: سياه رنگ- طعم زغالي- بسيار روغني.
 


نكاتي در رابطه با استفاده و نگهداري از قهوه

قهوه يا بصورت آسياب شده عرضه مي گردد و يا بصورت دانه هاي آسياب نشده. شــما مي توانيد تـوسط آسيــاب كنـنده هاي ويژه قهوه، دانه هاي قهوه را آسـيـاب كنيد. بــايد بـدانــيد كه بهتر است خودتان قهوه را آسيب كنيد و بهتر اسـت كـه تـنـهـا در زمـانـي كـه مـي خـواهيد قهوه را دم كنيد اقدام به آسياب كرده قهوه كنيد زيـرا قـهـوه آسـيـاب شـده بسرعت طعم و رايحه خود را از دست مي دهـد. قهوه را در يخچال قرار ندهيد زيــرا قهوه بوي طعم غذاهاي ديگر را به خود جذب مي كـنـد. قـــهوه را بايد در يك ظرف در بسته در مكاني خشك و دور از نور، حرارت و رطوبت نگاهداري كرد. عـوامـــلي كه در كيفيت قهوه دم كرده موثر ميباشد عبارتند از:
1- كيفيت آب: از آب سرد،با املاح كم و تازه استفاده كنيد.
2- كيفيت و تازگي خود قهوه.
3- آسياب قهوه.
4- نسبت آب به قهوه.
5- تميزي قهوه جوش و يا ديگر لوازم دم كردن قهوه.
معمولا قهوه هاي موجود در بازار مخلوط مي بــاشنـــد. يعني مخلوطي از گونه عربيكا و روبوستا كه به آنها مخلوط يا BLEND ميگويند.
 

روشهاي دم كردن و تهيه قهوه

1- DRIP: در اين روش آب نــزديك به جوش را روي فيلتري كه پودر قهوه در آن ريخته شده ميريزند و در زير فيلتر قهوه تهيه مي شود. انـدازه پودر قهوه در اين روش بايد به اندازه دانه هاي شكر باشد.

2- FRENCH PRESS=PLUNGER=BODUM=CAFETIERE: دراين روش پــودر قهـوه كه بايد تقريبا درشت باشد، درون ليوان استوانه اي شـكــل ريخته مي شود. سپس آب داغ روي آن ريخته شده و مي گذارند 3 الي5 دقيقه خيس بخورد. سپس توسط پيستوني كه مجهز به فيلتر اســت پودر قهوه را به سمت پايين فشار داده و از قهوه جدا مي كنند.

3- COLD WATER: در اين روش پـودر قـهـوه كـه بـــايد درشت باشد درون ظرف ريخته شده و به آن آب سرد اضافه مي كـننـد و ميگذارند تا يك شب خيس بخورد سپس توسط فيلتر پـودر را جدا ميكنند كه نتيجه آن يك قهوه غليظ ميباشد كــه ترشي آن
بسيار اندك است. به اين روش TODDY نيز ميگويند.

نوشيدنيهاي قهوه

1- ESPRESSO: يــك اونس آب با درجه حرارت 88 تـــا 92 درجه سانتيـگراد كه 6 تا 9 گرم قهوه مخصوص اسپرسو و كاملا آسياب شده درون آن به مدت 18 الي 25 ثـانيه دم
كــشيده باشد اسپرسو ناميده ميگردد. معمولا اين اندازه از اسـپرسو يــك شات (SHOT) ناميده مي شـود. انــواع مختلف اسپرسو به قرار زير ميباشد:

2- AMERICANO: هنگاميكه يك شات اسپرسو با آب داغ رقيق ميگردد امريكانو ناميده ميشود.

3- CORRETTO: به اسپرسو همراه با اندكي كنياك كورتو ناميده ميشود.

4- ROMANO: اسپروسويي كه با ليمو سرو ميگردد رومانو ناميده ميشود.

5- DOPPIO: به اسپرسو دوبل (دو شات) دوپيو ميگويند.

6- LUNGO: يك و نيم اونس آب در 7 گرم پودر قهوه زمان دم شدن افزايش مي يـــــابـــد 25 الي 40 ثانيه= رقيقتر بوده اما حاوي كافئين بيشتري به اسپرسو معمولي ميباشد.

7- RISTRETTO: مقدار 0.75 اونس آب در 7 گـرم پـودر قـهوه زمان دم كـردن كاهـش 18 الي 20 ثانيه: غليظ تر بوده اما كافئين آن كمتر از اسپرسو معمولي ميباشد.

8- MACCHIATO8: اسپرسويي كه سطح آن شير كف كرده (فوم شير) قرار داده شـده است.

9- ICED ESPRESSO: دو شات اسپرسو + همراه با يخ خرد شده.

10- ESPRESSO BREVE: يك شات اسپرسو + نسبت 50 به 50 با شير.

11- ESPRESSO CON PANNA: يك شات اسپرسو كه روي آن يك تـوده خامه زده شده(حجيم شده) قرار داده ميشود.

12- GRANITA: اسپرسو يخ زده همرا با شكر گرانيتا نام دارد.

13- CAPPUCCINO: نوشيدنـي كـه 3/1 آن از اسپرسو، 3/1 شيـــر داغ و 3/1 شيـر كـــف كرده هــمراه با رويه پودر كاكائو و يا دارچين كاپوچينو ناميده ميشود.

14- MOCHACCINO: يك شات اسپرسو + شكلات مايع و يا پودر كاكائو + شـير داغ با رويه شير كف كرده.

15- ICED CAPPUCCINO: يك شات اسپرسو + يخ خرد شده + شير سرد با رويه شير كف كرده.

16- AFFOGATTO: بستني + يك شات اسپرسو.

17- NIENTA: كاپوچيينو بدون كافئين + شير بدون چربي.

18- LATTECINO: يك شات اسپرسو + شير داغ با يك سانت رويه شير كف كرده.

19- RAPPACCINO: يك شات اسپرسو + بستني + اندكي شير و يخ.

20- GOCCIATO: يك شات اسپرسو + كاپوچينو كف كرده.

21- FRAPPUCCINO=FRAP: يك شات اسپرسـو + شــير + شكر + يخ (هـمــان ICED CAPPUCCINO)

22- CAFE LATTE: شيـري تـر از كـاپـوچـيـنــو. يـك بـخش اسـپـرسـو + 5 بـخـش شـير داغ بـا رويه شيـــر كف كرده+ برخي اوقات چاشني بادام و فندق.

23- CAFE AU LATTE: جاي اسپرسو از قـهـوه جوشيده استفاده شده + شير جوشيده.

24- CAFE MOCHA: يك بخش اسپرسو + يك بخش شكلات مايع + 2 الي 3 قسـمــت شير كف كرده با رويه خامه زده شده.

25- CAFE CREME: يك شات اسپرسو+يك اونس خامه زده شده.

26- CAFE FREDDO: يك بخش اسپرسو + شير سرد با رويـه شيـر كـف كـرده كـه در آن يخ ريخته و شديدا تكان ميدهند.
27- CAFE AMARETTO: كافه لاته + شربت بادام.

28- CAFE NOIR: قهوه بدون شير و خامه.
 

اثرات کافئین

با وجودي كه كافئين، جزء جدانشدني نوشيدني‌هاي مطبوعي مانند چاي، قهوه و نوشابه است اما همچنان ابهامات زيادي در مورد آن وجود دارد.

مصرف مداوم كافئين مي‌تواند باعث وابستگي فيزيكي فرد به كافئين شود اما منجر به اعتياد نمي‌شود.
كافئين خواب را مي‌پراند

كافئين، عملكرد نوعي پيام‌رسان شيميايي (نوروترانسميتر) به‌نام آدنوزين را مهار مي‌كند. آدنوزين باعث القاء خواب در فرد مي‌شود و به همين دليل، مصرف كافئين خواب را از سر شما مي‌پراند. علاوه بر اين، كافئين با كاهش زمان عكس‌العمل و افزايش توانايي تمركز بر روي يك موضوع خاص، هوشياري شما را بيشتر مي‌كند. به تازگي پژوهشگران دانشگاه هاروارد در بررسي‌هاي خود بر روي افرادي كه براي مدتي از خواب محروم شده بودند، دريافتند كه مصرف تنها 20 ميلي‌گرم كافئين (كه در60 گرم قهوه وجود دارد) باعث مي‌شود كه آنها در تست‌هاي شناختي نتايج بهتري كسب كنند.
 

ارتباط كافئين با اضطراب

اكثر متخصصان با اين موضوع موافقند كه مصرف كافئين در اول صبح مشكلي ايجاد نمي‌كند مگر اينكه بخواهيد دائم مصرف آن را ادامه دهيد. به تازگي پژوهشگران انگليسي نشان داده‌اند كه مصرف 200 ميلي‌گرم كافئين (تقريبا معادل 2/5 فنجان قهوه) باعث افزايش استرس افراد و كاهش اعتماد به نفس آنها در برخورد با وضعيت‌هاي مختلف مي‌شود. علاوه بر اين، مطالعات ديگر نشان داده‌اند كه مصرف كافئين باعث افزايش تدريجي فشارخون و تشديد اضطراب مي‌شود. اين وضعيت به ويژه در افرادي كه دچار اختلالات اضطرابي هستند و نيز بيماران قلبي كه داروهاي گروه <مهاركننده‌هاي بتا( >مثل ايندرال يا همان پروپرانولول) را مصرف مي‌كنند، اهميت بيشتري دارد، زيرا كافئين تاثير اين داروها را از بين مي‌برد. از طرف ديگر، كافئين قادر است بيش از هفت ساعت در بدن باقي بماند و به همين دليل منجر به ايجاد اختلالات اضطرابي در افراد مستعد مي‌شود. اگر شما شب‌ها مشكل خواب داريد، به مقدار كافئين مصرفي خود بيشتر توجه كنيد و سعي كنيد مقدار آن را تا 300 ميلي‌گرم در روز يا حتي كمتر كاهش دهيد. علاوه بر اين، توصيه مي‌كنيم از مصرف كافئين پس از ساعت 3 بعد از ظهر اجتناب كنيد تا دچار بي‌خوابي نشويد.

 

ورزشكاران كافئين بخورند

كافئين در ورزشكاران حرفه‌اي اثرات هورمون آدرنالين را تشديد مي‌كند، ولي در ورزشكاران معمولي تاثيرات خوبي دارد. به همين دليل، توصيه مي‌كنند كه ورزشكاران حدود يك ساعت قبل از ورزش، يك فنجان بزرگ قهوه را مصرف كنند كه تقريبا معادل 100 ميلي‌گرم كافئين دارد. البته بايد مراقب ضربان قلب خود در طي ورزش باشيد.

رابطه قهوه با چاقي

برخي از نوشيدني‌هاي كافئين‌دار بر تلاش شما براي كاهش وزنتان، تاثيرات منفي دارند. نتايج يك مطالعه جديد نشان داده است زناني كه نوشيدني‌هاي كافئين‌دار مصرف مي‌كنند، روزانه 206 كالري بيشتر از بقيه انرژي دريافت مي‌كنند. براي حل اين مشكل مي‌توانيد به هنگام مصرف قهوه از شيرهاي كم‌چرب يا شير سويا به‌جاي شير پرچرب استفاده كنيد. در ضمن به تدريج مصرف شكر را هم كاهش دهيد، چرا كه هر قاشق شكر 50 كالري اضافي به بدن شما مي‌رساند. اصولا توصيه مي‌كنيم كالري، هر چه در روز مي‌خوريد را محاسبه كنيد و جمع بزنيد تا كالري بيش از حد به بدن شما نرسد و چاق نشويد.

كافئين به‌عنوان مسكن

كافئين يك تنگ كننده عروق است، بنابراين مي‌تواند عروق گشاد شده را (كه عامل اصلي ايجاد اغلب سردردها هستند) به اندازه طبيعيشان بازگرداند؛ به همين دليل در ساخت برخي از مسكن‌ها از كافئين استفاده مي‌شود و در ضمن كافئين مي‌تواند در بهبود بعضي از انواع سردردهاي ميگرني هم موثر باشد. حتي برخي متخصصان معتقدند كه يك عامل شروع حملات ميگرني، نوسان سطح كافئين در بدن است‌. تحقيقات نشان داده است كه كافئين مي‌تواند اثر آسپرين و استامينوفن را تا 40 درصد افزايش دهد.

وابستگي به كافئين

مصرف مداوم كافئين مي‌تواند باعث وابستگي فيزيكي فرد به كافئين شود اما منجر به اعتياد نمي‌شود. به همين دليل اگر شما دائما قهوه مصرف كنيد، يك روز كه قهوه نمي‌خوريد دچارسردرد مي‌شويد. ساير علائم كه به‌دنبال 12 تا 24 ساعت عدم مصرف كافئين ايجاد مي‌شوند، عبارتند از: تحريك‌پذيري، اختلال در تمركز، خستگي و حتي تهوع و استفراغ و دردها يا گرفتگي‌هاي عضلاني. به‌طور كلي علائم محروميت از كافئين در كساني ديده مي‌شود كه مقادير زيادي از اين ماده را در روز مصرف مي‌كنند. هر چند بروز اين علائم در افرادي كه تنها 100 گرم كافئين در روز دريافت مي‌كرده‌اند هم ديده شده است. اگر شما قصد داريد مقدار كافئين مصرفي خود را كاهش دهيد، توصيه مي‌كنيم به تدريج و در هر هفته 10 درصد مصرف خود را كم كنيد تا عوارض آن در شما ايجاد نشود.

پيشگيري از بيماري‌ها

تا به حال ثابت نشده كه كافئين به تنهايي مي‌تواند از ابتلا به بيماري‌هاي مزمن جلوگيري كند ولي بسياري از نوشيدني‌هاي حاوي كافئين، چنين اثراتي دارند. به گفته محققان، مواد آنتي‌اكسيدان موجود در يك ليوان چاي سبز يا سياه، اثرات بهتري از ميوه‌ و سبزيجات در برابر راديكال‌هاي‌آزاد‌دارند. راديكال‌هاي آزاد مواد مضري هستند كه در اثر واكنش‌هاي شيميايي درون بدن ايجاد مي‌شوند و سرطان‌زايي آنها به اثبات رسيده است. تحقيقات نشان داده است كه نوشيدن چاي سياه باعث كاهش خطر ابتلا به حمله قلبي يا سكته مغزي مي‌شود و مصرف چاي سبز و سفيد هم خطر ابتلا به سرطان را كاهش مي‌دهند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند كه قهوه هم همان اثرات مفيد چاي را دارد. طبق مطالعه‌اي كه نتيجه آن در مجله انجمن پزشكي امريكا (جاما)‌ به چاپ رسيده، مصرف قهوه باعث افزايش حساسيت بدن به انسولين و در نتيجه كاهش خطر ابتلا به ديابت نوع 2 مي‌شود. تحقيقات ديگر هم حاكي از اين هستند كه ميزان ابتلا به بيماري پاركينسون و سرطان روده بزرگ در افراد مصرف كننده كافئين، كمتر است.
 

قهوه و بيماري‌ قلبي

در مورد ارتباط بين مصرف قهوه و ابتلا به بيماري‌هاي قلبي ابهاماتي وجود دارد. برخي پژوهشگران معتقدند كه بين مصرف قهوه و ابتلا به فشارخون بالا رابطه اي وجود دارد اما اين ارتباط تنها در جوانان سياهپوست اثبات شده است. با اين وجود تحقيقات اخير نشان داده‌اند كه بين مصرف قهوه و كاهش انعطاف‌پذيري عروق ارتباطي وجود دارد. كاهش انعطاف‌پذيري عروق از عوامل خطر مهم در ابتلا به بيماري‌هاي قلبي است.
از سوي ديگر شواهد محكمي در مورد ارتباط مصرف‌ قهوه با پوكي استخوان وجود ندارد. اگر چه كافئين باعث مي‌شود كلسيم بيشتري از طريق ادرار دفع شود، ولي مقدار اندك كلسيم دفع شده با افزودن 2 قاشق شير به قهوه قابل جبران است. مورد ديگر مربوط به مصرف‌ قهوه در خانم‌هاي باردار است. در گذشته به خانم‌هاي باردار توصيه مي‌شد براي كاهش خطر نقايص جنيني، از مصرف كافئين خودداري كنند ولي امروزه معلوم شده است كه حتي مصرف بيش از 200 ميلي‌گرم كافئين در روز، بعيد است خطري براي جنين آنها داشته باشد

مضرات کافئین

با آنكه خو گرفتن به عادات بد آسان ميباشد اما ترك كردن آنها دشــوار است. مـصرف كـافئـين يـكي از آن عـادات بــد ميباشد كه آهسته اما پيوسته بدرون سيستم بـدن شما
نفوذ ميكند. با يك فنـجان قـهوه شـروع ميكنيد سـپس يـك فـنـجان قــهوه به 2و 3 و ..فنجان تبديل شـده و بـه هـميـن ترتيب تبديل به يك اعتياد ميگردد. اگر تصور مي كـنـيـد كـه منظور از كافئين تنها قهوه ميباشد با آنكه غلظت كافئـيــن در قهوه زياد است اما كافئين در اقلام زير نيز وجود دارد:

1- چاي

2-كاكائو و شير كاكائو

3-شكلات و كيكهاي شكلاتي

4-نوشابه هاي غير الكلي مانند كوكاكولا و پپسي.

آيا ميدانستيد كه كافئين قادر است سيستم بدن شما را ويران كند؟

1- فشار خون: اين مطلب ممكن است شما را شوكه كند اما در واقع ظـرف 2 سـاعـت پس از مصرف كافئين بهر شكل فـشار خون بالا رفته و تقريبا تا 3 ساعت پايين نمي آيد. و اگر عادت داريد كه هر 4-3 ساعت يكبار قهوه بنوشيد بنابراين فشار خون شما همواره بالا ميباشد! اكنون بايد متوجه شده باشيد كه چرا دائما مظطرب و عصبي هستيد.

2- سيستم عصبي: هنگامي كه شما كافئين مصرف مي كنيد انـرژي فراواني بسمت مغز شما سرازير ميگردد بنابراين احساس بيداري، طراوت و انرژي سرشار مي كنيد. اما همچنـين احـساسات نـاخـوشايـنـدي را نـيـز در كـنـار آنـها تجربه خواهيد كرد كه شامل: بي قراري، حساس بودن، بي خوابي ، اضطراب و عصبي بودن مي باشند.

3- قلب: فشار خون بالا قطعا بروي عملكرد قلب تاثير مي گذارد. ثـابـت شـده اسـت كه افرادي كه روزانه 6 فنجان قهوه مينوشند 2 برابر بيشتر در معرض سكته قلبي قرار دارند. انتخاب با شماست!

4- سيستم گوارش: كافئين سـوء هـاضـمه و زخم معده را افزايش مي دهد. بـنابرايـن بار ديگر كه دچار سوزش معده شديد تـعداد فنـجـان چـاي و يا قهوه اي كه نوشيده ايد را بخاطر بياوريد!

5- الگوي خواب: آيا يكي از دلايلي كه شما قهوه مي خـوريد دور كردن خواب و بيداري نميباشد؟ شما مي خواهيد مدت بيشتري را بيدار بمانيد تا كـارهـاي نيمه تمام و عقب افـتاده خود را به پايان برسانيد. اما در حقيقت شما درخـواهيد يـافـت زمـانـي كـه واقـعـا ميخواهيد بخواب برويد نيز قادر به انجام آن نميباشيد. اين نتيجه عمل كافئين است كــه در تمام جريان خون شما جريان يافته است.
 

آماده ايد آن را ترك كنيد؟
همانند ديگر اعتيادها ترك آسان نمي باشد. شـما ممـكن اسـت دچـار عـلائم محروميت مانند سردرد و بي حالي گرديد و هوس كنيد دوباره قهوه بنوشيد ويا زودرنج و كـج خـلق شويد. راه حـل آن اسـت كـه ذهـن خـود را از قـهوه منحرف كرده و سرگرم فعاليت ديگري گردانيد. مثلا براي دويدن به پارك برويد و يا ورزش كنيد. انـتظار مـعـجزه نداشته باشيد به خودتان زمان بدهيد و اعتقاد راسخ خود را ازدست نداده و تسليم نگرديد.
 

قهوه به عنوان تحرك زايي مغز

كافئين ماده اي است كه كفايت وقدرت كار مغز انسان را افزايش مي دهد ، اين نظري است كه مورد قبول وتأييد جوديت و ورتمن ، دانشمند محقق در آثار تحرك زايي غذا ها در دانشگاه ام – آي – تي ، مي باشد اين كه خوردن قهوه به مقدار معمول روزانه چقدر در افزايش قدرت كار مغز اثر مي گذارد سوالي است كه تحقيقات دكتر هاريس ليبر من دانشمند روان شناس درگروه دانشگاهي مغز وعلوم عقلي در ام – آي – تي –به آن پاسخ مي دهد .

براي آنكه آثار قهوه خوردن معمولي اشخاص يعني مثلا هر صبح يك فنجان قهوه ، در كار مغز بررسي پود ،دكتر ليبر من كپسول هايي با ظرفيت هاي مختلف محتوي 32 و 64 و128 و256 ميلي گرم كافئين تهيه و هر روز به گروهي از مردان كه براي آزمايش داو طلب شده بودند داد كه بخورند.

(32 ميلي گرم كافئين مقدار ي است كهمعمولا در يك بطري نوشابه كولا و يا يك فنجان با ظرفيت 150 گرم چاي وجود دارد،و 64 ميلي گرم مقدار كافئيني است كه در 150 گرم قهوه رقيق تجارتي كه به اينستنت كافي معروف است وجود دارد،و 128 ميلي گرم مقدار كافئيني است كه در يك فنجان با ظرفيت 150 گرم قهوه كا با رئوش معمولي در خانه درست مي شود وجود داردو 256 ميلي گرم مقدار كافئيني است كه در 1 ليوان به ظرفيت 300 گرم قهوه كه در خانه معمولا تهيه مي شود وجود دارد.)

صبح هر رو،هر يك از افراد داوطلب پس از 12 ساعت چيزي نخوردن يك صبح ناشتا اين كپسول ها را مي خورند و كمي بعد از آنها آزمايش هوشياري بعمل مي آمد و مدت زماني كه براي جوا بدادن به هر سوال صرف مي كردندو دقت در پاسخ گويي وتمركز و تيزي درك ،و صحت جوابها هم اندازه گيري مي شد.روز بعد به همه آنها كپسولهايي كاملا شبيه كپسولهاي روز پيش ولي به جاي كافئين محتوي پلاسبو (ماده بي اثر)داده مي شد كه البته خود انها نمي دانستند كه كپسولهايي با محتواي متفاوتي مي خورند، سپس مجداد از آنها تست بعمل مي آمد ،نتيجه بسيار هيجان آنگيز بود ،قهوه در تك تك هر يك از تست هاي مغزي اثرش را نشان مي دهد، حتي در مورد اشخاصي كه از كپسولهاي صبحانه با حداقل ظرفيت (32 ميلي گرم ) خورده بودند اثر كرده بود. نتيجه آزمايش را دكتر و ورتمن چنين تفسير مي كنند« اثر تحر كزايي كافئين روي مغز و اعصاب محسوسا موجب تفكر سريعتر ،واكنش سريعتر ، هوشياري بيشتر و دقت بيشتر در پاسخگويي شده است.از اين آزمايشها چنين بر مي آيد،اعم از اينكه داوطلبها معمولا هيچ عادت به خوردن قهوه ندارند و يا كمي قهوه مي خورند يا زياد قهوه مي خورند،تاثير كافئين ردنيرومند كردن فعاليت مغزي آنها يكسان است.در آزمايش ديگري كه دكتر ليبرمن به عمل آورده ،نشان داده شده است كه كافئين قدرت و مقاومت شخص را در رانندگي افزايش مي دهد.
 

كافئين ماده اي كه انسان را سر حال مي آورد

كافئين در برخي افراد فرحزا مي باشد و واقعيت اين است كه طي قرنها اغلب مردم از نوشابه هاي كافئين دار نظير قهوه و چاي براي رفع افسردگي هاي ملايم استفاده مي كردند. با انجام تحقيقات جديد علمي محققان كشف كرده اند كه قهوه چطور مي تواند شيمي مغز را بنحوي تغيير دهد كه كافئين به صورت ماده ضد افسردگي شبيه داروهاي تجارتي ضد افسردگي موثر واقع شود.

دانشمندان ومحققان جانس هاپكينز و موسسه كارولينسكا در استكهلم دريافته اند كه مولكول كافئين مي تواند وارد سلولهاي مغز شده و مانع قعاليت يك عصب انتقال كه عامل قطع مواد شيميايي افزايش سر حال بودن است ،بشود.و به تعبير فني ديگر كافئين سلو لها را گول ميزند زيرا مولكولهاي كافئين از نظر شكل خيلي شبيه عصب انتقال طبيعي است.و به اين ترتيب كافئين با جابه جا كردن مواد شيميايي رفع افسردگي و ايجاد فرح در مغز فعال شوند و باعث سرحال آمدن و نشاط شخص گردند.در برخي اشخاص حتي يك فنجان قهوه ممكن است تبسمي در لبهاي شخص و ظاهر سازد و شخص را لااقل براي دو ساعت سرحال بياورد. با توضيح بالا به نظر مي رسد كه كافئين و طبعا قهوه كه داراي كافئين است مي تواند يك ماده خوراكي ضد افسردگي سالم نيرومند باشد.

كافئين عامل سريع اتاثير است زيرا سريعا جذب مي شود و ظرف 5 دقيقه پس از مصرف در مايع نسوج وارد شده و به آساني داخل سلولهاي مغز شده وظرف حدود نيم ساعت در سطح حداكثر در خون ظاهر شود و از لحظه اي كه كافئين در بالاترين سطح در تركيب خون وارد شد پس از 6-3 ساعتو نصف آن و پس از 6-3 ساعت ديگر ربع آن ته نشين مي شود.به طور كلي عملا تمام كافئين جذب مي شود و شايد فقط حدود يك درصد آن دفع شود.

قهوه براي سرحال آوردن اشخاص سالخورده بخصوص پس از صبحانه

بعضي اشخاص سالخورده پس از خوردن غذا احساس ضعف و يا سرگيجه ميكنند واين حالت بخصوص پس از خوردن پبحانه بيشتر رخ مي دهد ،زيرا سيستم اعصاب اتونوميك آنها فعاليت سريعي براي تنظيم فشار خون آنها شبيه موقعي كه جوان بودند ندارد.سيتم اعصاب اتونوميك قسمتي از سيستم اعصاب است كه وظيفه ان اداره و كنترل فعاليتهاي غير ارادي بدن مي باشد.

براي اصلاح حالت فوق كه ناشي از نوعي تنبلي سيستم اعصاب اتونوميك است گروهي از پزشكان دانشكده پزشكي دانشگاه و اندر بلت توصيه مي كنند كه دو فنجان بزرگ قهوه كه داراي 250 ميلي گرم كافئين است با صبحانه بخورند.در آزمايشي كه در مورد بيماران ساخورده اي كه مبتلا به اين ناراحتي هستند به عمل آمد ،كافئين كه با دو فنجان قهوه خورده بودند موجب شد كه فشار خون آنها به قدر كافي بالا نگه داشته شود تا جريان گردش خون را به طور طبيعي حفظ نمايد و مانع از سرگيجه شده و تعدل بدن را نيز حفظ نمايد ،ولي در عين حال محققان ملاحظه كردند در مواردي كه براي اصلاح اين حالت صبح قهوه مصرف مي شود در بقيه مدت روز ديگر نبايد قهوه يا كافئين خورده شود ،زيرا مقدار زيادي كافئين ممكن است اثرش را ضعيف كند. پزشكان توصيه مي كنند كه قهوه اگر قبل از غذا خورده شود بهتر است.
 

 

قهوه تنفس را بهبود مي بخشد

تحقيقات علمي جديد در كانادا نشان مي دهد كه قهوه غليظ اثر درماني خوبي براي بيماري آسم دارد.كافئين موجود در قهوه لوله هاي برونشها را باز و گشاد كرده و تنفس بيماران مبتلا به آسم را آسان مي سازد .طبق پژوهشهايي كه در مورد كودكان و بزرگسالان مبتلا به آسم شده است اگر دو ليوان متوسط (هر ليوان 240 گرم) قهوه غليظ خورده شود ،ظرف يكي دو ساعت حمله آسمي را بر طرف مي سازد و تا 6 ساعت هم اثرش باقي مي ماند.قهوه در سالهاي 1800 از داروهاي معجزه گر قرن براي بيماران مبتلا به آم بود.ولي پس از مدتي 1921 جايش را به تئوفيلين داد كه در حال حاضر داروي تجارتي صناعي معمول براي كاهش حمله هاي آسمي است،در تحقيقات جديدي كه محققان دانشگاه ماني توبا براي مقايسه آثار تئوفيلين و كافئين كه هر دو داراي خواص و ساختمان شيميايي مشابهي هستند،به عمل آوردند و در مجله پزشكي نيو انگلند گزارش شده است ،چنين نتيجه گرفته شده كه كافئين از نظر باز كردن و گشاد كردن لوله هاي برونشها و تسهيل تنفس در بيماران جوان مبتلا به آسم عينا مانند تئوفيلين عمل مي كند حقيقت اين است كه كافئين در بدن شكسته شدهو به تركيبات شيميايي ديگري تبديل مي شود كه شامل تئوفيلين مي باشند.

به علاوه طبق نظر فليپ پاپيرو از مركز تحقيقات پزشكي آلباني در نيويورك ،كافئين ممكن است داروي مفيدي براي بماران تب يونجه باشد. دكتر شاپيرو براي اينكه آلرژي آب ريزش بيني خود را كه شبيه به تب يونجه است معالجه كند ،مدت 16 روز قرصهاي كافئين و يا پلاسبو مي خورند ،قرصها مشخص بودند كه كدام كافئينو كدام پلاسبو است و همچنين نمي دانست كه در هر روز كدام يك را خورده است.روزي كه او قرص كافئين كه معادل دو فنجان قهوه غليظ بود مي خورد فقط يكي دو عطسه خيلي كم ناراحتي خارش داشت ولي روزي كه پلاسبو خورده بود 27 عطه داشت. كافئين همچنين تنفس را با كاهش خستگي عضلات تنفسي تسهيل مي كند،بنابراين به نظر مي رسد كه قهوه داروي خوبي براي اشخاصي كه اشكال نفس كشيدن دارند،مي باشد و بخصوص براي اشخاصي كه مبتلا به بيماري مزمن انسدادي ريه هستند مفيد است. محققان دامنشگاه كيس وسترن رزرو دريافتهاند كه كافئين موجود در سه فنجان بزرگ قهوه غليظ (حدود 600 ميلي گرگ) تنفس مردها و زنها را خيلي تسهيل و طلاني تر كرده است.

قهوه و سرطان

برخلاف نگراني مردم داير به اينكه قهوه ممكن است سرطانزا باشد ،بويژه سرطان لورالمعده و مثانه ،تحقيقات جديد نشان مي دهد كه قهوه از اين اتهام مبراست.آزمايشهاي لابراتواري نشان مي دهد كه مواد شيميايي موجود در قهوه حتي از سرطان جلوگيري ميكند.تحقيقات متعددي در ژاپن ،نروژو آمريكاي شمالي قهوه را از اتهام سرطانزايي بخصوص سرطان لوزالمعده مبرا نشان مي دهند.و واقعيت اين است كه تحقيقات نشان مي دهد كه خوردن قهوه ممكن است از سرطان كولون بخصوص در مورد اشخاصي كه غذا هاي پر چربي مي خورند ،جلوگيري كند.دكتر لي واتن برگ و همكارانش در دانشگاه مي نزوتا در تحقيقات خود دريافته اند كه دانه هاي قهوه سبز نارس در تستهاي آزمايشگاهي به ميزان زيادي در متوقف كردن سرطان در جانوران آزمايشگاهي موثر بوده است.و دكتر هانس استيچ ،كارشناس سرطان كانادايي ،نيز اين موضوع را تاييد مي نمايد و معتقد است كه قهوه به علت داشتن مقدار زيادي تركيبات پولي فنول در تجربيات آزمايشگاهي خواص ضد سرطاني از خود نشان داده است.
 

توصيه هاي علمي در مصرف قهوه
§ براي اينكه قهوه حداكثر تاثير را روي هوشياري و بيداري مغز بگذارد بهتر است يك فنجان قهوه كافئين دار معمولي صبح زود ناشتا خورده شود زيرا صبح زود صبح زود كه انسان از خواب بر مي خيزد موقع مناسبي است كه مغز پس از يك شب استراحت و عدم فعاليت آماده و حساس براي خيزش باشد ،سپس ديگر قهوه نبايد خورده تا بعد از ظهر كه باز مغز براي تحريك احتياج به يك فنجان ديگر قهوه دارد،محققان معتقدند هيچ احتياجي نيست كه در طول روز تا ظهر باز قهوه خورد زيرا اثر قهوهاي كه صبح خورده شده تا چندين ساعت باقي مي ماند.ولي بعد از ظهر كه يك فنجان ديگر خورده شود ان هم براي چند ساعت بعد تا موقع خواب اثرش ابقي خواهد ماند.

§ اگر ميخواهيد در هنگام مسابقات ورزشي انرژي و تحرك بيشتري داشته باشيد ، قهوه را 20 دقيقه تا نيم ساعت قبل از شروع فعاليت بخوريد.

§ با خوردن 3-2 فنجان قهوه غليظ سياه ممكن است حمله آسم كاهش يابد و برطرف شود،علت توصيه قهوه اين است كه مقدار كافئين آن از كولا و چاي بيشتر است ،ولي بايد توجه شود كه كارشناسان آسم خوردن قهوه را مكرر و به طور مستمر با اين تصور كه از حمله هاي آسم جلوگيري شود بخصوص در مورد كودكان توصيه نمي كنند.به هر حال قوه جانشين داروي ضد آسم نيست ولي در مواقعي كه حمله آسم هست اگر دسترسي سريع به داروهاي ضد آسم نباشد قهوه مي تواند كمك كند.
 

بحثي درباره شايعات راجع به قهوه و زيانهاي احتمالي قهوه واحتياطهايي كه بايد بشود.

§ قهوه و فشار خون:برخلاف تصور عمومي ،خوردن قهوه به مقدار معتدل يعني كمتر از 6 فنجان در روز ،در دراز مدت در افزايش فشار خون اشخاصي كه مبتلا بعه فشار خون بالاي مزمن هستند،اثري نمي گذارد ،البته به استثناي اشخاصي كه معتاد به دخانيات هستندومتاسفانه،اختلاط كافئين و دخانيات محسوسا فشار خون را در اشخاصي كه داراي فشار خون بالايي هستند افزايش مي دهد وليدر ساير اشخاص كافئين معمولا فشار خون طبيعي را كمي آن هم در دوره كوتاهي بالا مي برد ،زيرا بدن در مدت كوتاهي خود را با كافئين تطبيق مي دهد.به عقيده دكتر واندربلت از محققان دانشگاهي،اگر شما مبتلا به فشار خون هستيد نخوردن قهوه يعني ترك خوردن قهوه در كاهش فشار خون شما تاثيري نمي گذارد . طبق تحقيقاتي كه درمركز تحقيقات پزشكي تكزاس شدهاست،اشخاصي كه مبتلا به فشار خون بالايي هشتند اگر قهوه نخورند بيشتر عمر نمي كنند.در حقيقت در 1987 يك تحقيق ايتاليايي كه در مورد 500 نفر مرد و زن كارگر انجام گرفتهاست نشان مي دهد اشخاصي كه به طور معمول عادت به خوردن قهوه دارند معمولا داراي فشار خون كمتري مي باشند،بخصوص آنها كه دخانيات مصرف نمي كنند.

قهوه و بيماري هاي قلب

افراط در خوردن قهوه احتمال بيماري هاي قلبي را افزايش مي دهد .يك تحقيق گسترده اي كه در سال 1985 در دانشكده پزشكي دانشگاه جان ها پكيز شده نشان مي دهد،مرداني كه در روز 5 فنجان و بيشتر قهوه مي خورند تقريبا سه برابر بيشتر امكان دارد به بيماري هاي قلبي دچار شونددر مقايسه با مرداني كه قهوه نمي خورند.همچنين رناني كه در روز 6 فنجان قهوه مي خورند 5/2 بربر بيشتر از ساير زنها كه قهوه از حمله هاي قلبي رنج مي برند. بررسي 24 تحقيق علمي بين المللي نشان مي دهد كه قهوه ممكن است كه كلسترول خون را در برخي اشخاص كمي افزايش دهد ولي اين اثر در اغلب اشخاص مسئله بزرگي نيست.

ولي به هر حال توصيه كارشناسان اين است كه اگر داراي كلسترول خون بالايي هستيد براي مدت يك ماه خوردن قهوه را ترك نماييد شايد كلسترول خون شما كاهش يابد.

 

آثار قهوه در بيماري هاي پستان

در مورد اينكه كافئين موجب ايجاد فايبر وسيستيك شستانها و يا باعث بيماري هاي بدخيم پستان مي شود يا نه ،در محافل عملي پزشكي نظريات موافق و مخالفي ابراز مي شود.
(در عارضه فايبرو سيستيك پستان ،سلولهايي از پستان داراي بافت فيبري شده و تشكيل كيستهاي سفتي مي دهند.)

دمكتر جان مينتون از دانشگاه ايالتي اوهايو ،بر اساس مطالعات خود تا سال 1979 هميشه به زنان توصيه مي كرد كه از رژيم غذايي خود تركيبات متيل كزانتينها شامل كافئين را حذف كنند ،زيرا معتقد بود اين كار موجب حذف يا كوچك كردن كيست يا سيستمهاي پستان مي شود.تحقيقات ديگري اين نظر را رد مي كند و تعدادي از تحقيقات نيز آن را تاييد مي نمايد. به هر حال تا وقتي كه نظريه قاطعي كه مورد تاييد همه دانشمندان باشد ابراز نشده ،زنان مبتلا به كيست پستان خوردن قهوه راتر ك كنند وببينند عكس العمل قطع خوردن قهوه در انها چيست.اثري بهبودي بخش دارد و يا ندارد.
 

تأثير كافئين بر اندام بدن
واكنش هاي متفاوت بدن در برابر كافئين ، به آستانه تحمل افراد بستگي دارد اما به طور كلي تأثير آن ها را مي توان چنين بيان كرد:

1- فشار خون: كافئين ، فشار خون را افزايش مي دهد. اگر كسي 250 ميلي گرم قهوه مصرف كند، فشار خونش در يك ساعت ، 10 ميلي متر بالا مي رود.

2- قلب: پس از مصرف قهوه، ضربان قلب كاهش مي يابد اما پس از مدتي بر تعداد آن افزوده مي شود و تا هنگامي كه كافئين از بدن خارج نشده باشد به همان صورت باقي مي ماند. چنانچه ميزان كافئين مصرفي ، بالا باشد نه فقط تپش قلب ايجاد مي كند بلكه حالت ( Fibrilation) يعني حركت نامنظم ماهيچه هاي قلب نيز پديد مي آيد كه گاه ممكن است منجر به مرگ شود. بر اساس آمارهاي به دست آمده، نوشيدن بيش از 5 فنجان قهوه در روز ، احتمال سكته قلبي را افزايش مي دهد.

3- هورمون ها: كافئين بر توليد برخي از هورمون هاي بدن مي افزايد، مانند : اپي نفرين( Epinephrine) كه منقبض كننده عروق است ، نوراپي نفرين ( Norepinephrine) كه بر ميزان فشار خون مي افزايد، رنين ( Renin) كه به علت كم خوني كليه ها و بر اثر كاهش فشار نبض در سرخرگ كليوي ، از كليه ها ترشح مي شود و پس از فعل و انفعالاتي ، باعث فشار خون مي گردد و كاتكولامين ( Catecholamine) كه باعث تحريك اعصاب قلب شده و حرارت بدن را افزايش مي دهد.

4- معده: كافئين بر ترشح اسيد معده و ميزان پپسين ( Pepsin) كه نوعي آنزيم معدي است مي افزايد.

5- خانم هاي باردار: اداره نظارت بر غذا و دارو در آمريكا ( FDR) در سال 1980 ميلادي اعلام كرده است كه كافئين باعث زايمان زودرس مي شود و ممكن است در نوزدان ناراحتي ايجاد كند. اگر چه از آن تاريخ ، پژوهش ها و مطالعات بسياري در اين زمينه صورت گرفت اما تا كنون مشخص نشده است كه چه مقدار كافئين مي تواند عامل زايمان زودرس شود. كافئين براي نوزادان دو عارضه ايجاد مي كند:
1- از طريق شير مادر وارد دستگاه گوارش كودك مي شود و او را در وضعيت استفراغ قرار مي دهد.
2- مدت زيادي در بدن نوزاد مي ماند تا متابوليزه شود، زيرا كبد نوزاد به اندازه كافي آنزيم ندارد.
در صورتي كه مادري دو فنجان قهوه تند بنوشد و سپس به نوزاد خود شير بدهد چون بخشي از كافئين ، همراه شير مادر وارد بدن نوزاد مي شود ، امكان دارد عوارض زير در نوزاد به وجود آيد: ناآرامي، لرزش دست ها، پاها و لب ها، سفت يا شل شدن عضلات و ماهيچه هاي بدن، بي خوابي، جيغ زدن، حساسيت نشان دادن به صدا، به گونه اي كه با كمترين صدايي كودك از خواب مي پرد. از اين رو به مادراني كه فرزند خود را شير مي دهند توصيه مي شود كه از مصرف قهوه يا مواد كافئين دار پرهيز كنند.

6- مغز و اعصاب: تأثير كافئين بر مغز و اعصاب، مي تواند به پيدايش عوارض زير منجر شود:

1- اضطراب2- هيجان 3- ناآرامي 4- فراموشي و افسردگي .
كساني كه گرفتار عارضه افسردگي هستند ، نبايد بيش از يك گرم كافئين در روز مصرف كنند ؛ زيرا سبب شدت يافتن افسردگي آن ها مي شود.

7- خون: كافئين باعث مي شود كه مقدار قابل ملاحظه اي از سديم و پتاسيم بدن از طريق كليه ها دفع شود، همچنين مقدار مصرف قند را نيز كاهش مي دهد كه نتيجه آن ، افزايش قند خون خواهد بود. از اين رو به كساني كه مبتلا به بيماري قند ( ديابت) هستند توصيه مي شود از مصرف مواد كافئين دار، اجتناب ورزند. كافئين ، جذب آهن را در روده ها كم مي كند و لذا با توجه به نياز ضروري بدن به آهن، كه كار خون سازي را بر عهده دارد، توصيه مي شود كه از مصرف كافئين همراه با غذا و تا يك ساعت پس از آن، به طور جدي پرهيز شود.

8- لاغري: كافئين ميزان سوخت و ساز بدن را بالا مي برد و در نتيجه مصرف كالري نيز افزايش پيدا مي كند. براي مثال ، چنان چه كسي يك فنجان قهوه حاوي 100 ميلي گرم كافئين بنوشد ميزان متابوليسم بدن وي تا 4 درصد افزوده شده و درنتيجه باعث لاغري او مي شود.

9- فيبروكيستيك ( Fibrocystic) : زناني كه در سينه خود غده فيبروكيستيك دارند ، نبايد به ميزان زياد كافئين مصرف كنند، زيرا به بزرگ شدن اين غده كمك مي كند.
 

يك فنجان سلامتى

پس از اظهارنظرهاى گوناگون و پژوهش هاى وسيع، محققان متوجه شدند كه دلپذيرترين و محبوب ترين نوشيدنى دنيا يعنى قهوه، نه تنها زيان بخش نيست كه نوشيدن يك فنجان آن برابر نوشيدن يك فنجان سلامتى است!بيش از سيصدسال از توليد اولين قهوه در اروپا مى گذرد، طى اين سال ها تحقيقات پزشكى قهوه را به عنوان يكى از مخرب ترين نوشيدنى ها به مردم شناسانده است. پيشتر محققان بر اين ادعا بودند كه نوشيدن قهوه خطر بروز حمله قلبى را افزايش مى دهد، منجر به چاقى مى شود و با ايجاد جهش ژنتيكى خطر ابتلا به سرطان را دوچندان مى كند. اما امروز...

پژوهشگران به نتايجى دست يافتند كه همگى از بى خطر بودن قهوه بر سلامت انسان خبر مى دهد. بررسى ها نشان مى دهد قهوه خود به تنهايى عامل خطرزاى ناراحتى هاى قلبى و عروقى و انواع سرطان نيست بلكه همراه شدن آن با سيگار باعث بروز بيمارى هاى فوق مى شود. از آنجا كه افراد سيگارى قهوه نوشان حرفه اى نيز هستند، تقصيرى كه سيگار در بروز سرطان و ديگر بيمارى ها دارد را نبايد به گردن قهوه انداخت.

قهوه به دليل دارا بودن مقادير فراوانى آنتى اكسيدان و اسيدفنيك بهترين محافظ براى قلب به شمار مى رود. اسيد فنيك، ماده اى است كه از بروز مراحل اوليه آترواسكلروز (تصلب شرائين) جلوگيرى كرده و به همين دليل نقش مهمى بر سلامت قلب ايفا مى كند. در ميان موادغذايى حاوى اسيد فنيك قهوه از همه غنى تر است. به طورى كه اسيدفنيك موجود در هر فنجان قهوه معادل ۲۰۰ گرم بادنجان و ۱ كيلو سيب است.

ديگر ماده تشكيل دهنده قهوه، فنول ها هستند. آنتى اكسيدان هايى كه از تشكيل راديكال هاى آزاد، تركيبات اكسيژن دارى كه باعث اكسيداسيون و تركيبات شيميايى در سطح سلول ها مى شود، جلوگيرى و مانع از بروز تصلبمى شود. همچنين با ممانعت از تخريب ساختمان كروموزوم ها و اختلال عملكرد ژنتيكى سلول از جهش ژنتيكى كروموزوم ها خوددارى كرده و خطر بروز سرطان و رشد تدريجى سلول هاى بدن به ويژه پوست را كاهش مى دهد. گرچه فنول در بسيارى ديگر از خوراكى ها يافت مى شود ولى به دليل سرعت جذب بالايى كه قهوه در پلاسماى خون و مخاط ماهيچه اى بدن دارد، نوشيدن قهوه بيشتر توصيه مى شود. علاوه بر آن، آنتى كسيدان موجود در قهوه قادر است بدن را در برابر پاركينسون و سرطان هايى نظير كلوركتوم (سرطان روده بزرگ) ايمن نگه دارد و با تاثير برعملكرد كبد از بروز هپاتيت جلوگيرى كند. كافئين، يكى ديگر از اجزاى تشكيل دهنده قهوه نيز ماده اى است از خانواده آلكالوئيدها، سفيد و بى بو كه حاوى تركيبات تئوفلين دار بوده و به غير از ايجاد سرخوشى و نشاط كه در مغز ايجاد مى كند و تاثير بسزايى كه برسلامت قلب دارد مى تواند بدن را در برابر بيمارى هايى نظير آسم محافظت كند. كافئين با آزادكردن تركيبات تئوفلينى باعث اتساع برونش ها در مبتلايان به آسم و برونشيت مى شود، لذا داروى بسيار خوبى براى آسمى ها به شمار مى رود. كافئين همچنين يك وياگرا است و نقش مهمى در افزايش ميل جنسى در مردان دارد.

كافئين علاوه بر قهوه در چاى و كوكاكولا نيز وجود دارد ولى به يك ميزان نيست. در بين انواع قهوه، قهوه آمريكايى (قهوه سياه) و كاپوچينو از ميزان كافئين بالاترى برخوردارند. به طورى كه در يك فنجان آنها به ترتيب ۱۰۰ و ۸۰ ميلى گرم كافئين موجود است. اما در قهوه فورى و اسپرسو به ترتيب ۱۰۰- ۶۵ و ۸۰- ۴۰ ميلى گرم يافت مى شود. در بين چاى و كوكاكولا نيز چاى حاوى كافئين بيشترى است. هر ليوان چاى حاوى ۵۰ ميلى گرم كافئين بوده درحالى كه در هر ليوان كوكاكولا ۵۰-۳۵ و در هر ۶۰ گرم شكلات ۳۰ تا ۴۰ ميلى گرم كافئين موجود است. براساس مشاهدات بالا به نظر مى رسد در بين تمامى نوشيدنى ها قهوه از همه سالم تر بوده ضمن اينكه در حجم شرائين كم مقدار بيشترى از كافئين و آنتى اكسيدان ها را دارا است. اينكه روزانه چه مقدار قهوه بايد بنوشيم نيز مطلب مهمى است. معمولاً هر فنجان قهوه با هفت گرم (هفت هزار ميلى گرم) قهوه تهيه مى شود كه ميزان قابل قبولى نيز كافئين دارد. هر فرد سالم در ازاى هر كيلوگرم وزن بدن خود نيازمند سه ميلى گرم قهوه است. بنابراين نوشيدن روزانه چهار تا پنج فنجان قهوه نه تنها اشكالى ندارد كه بسيار هم توصيه مى شود.
 

 

 چرا شير با قهوه خورده مي شود

بحث و جدلها ونظرهاي موافق و مخالف در مورد قهوه چيز تازه اي نيست.از سالهاي 1600 با وجود هزاران قهوه خانه و كافه هاي مختلف در فرانسه ،اين بگو مگو ها و بحثهاي موافق و مخالف رواج داشته است.ابتدا پزشكان خوردن قهوه را تائيد مي كردند ولي پس از چند سال قاطبه پزشكان نظرياتي عليه خوردن قهوه داشتند.و همين كه از سال 1670 تهيه قهوه و خوردن قهوه به داخل خانه ها راه يافت ،دانشگده هاي پزشكي عكس العمل نشان دادند.عده اي از پزشكان با اعتقاد به محرك بودن قهوه ،بيماران خود را از خوردن آن منع مي كردند.چند سال بعد دانشمندان و محققان مقاله هاي علمي منتشر كردهو در آن توصي هايي نمودند كه چطور مي توان قهوه خورد بدون اينكه با زيانهاي ان مواجه شويم.در سال 1688 يكي از اعضاي دربازه سلطنتي فرانسه در مقاله هاي علمي منتشر كرده و در آن توصيه هايي نمودند ودر ان نوشتند «قهوه به طور كلي چيز خوبي نيست» با اين وضع اهالي پاريس بويژه اعضاي خانواده سلطنتي نمي دانستند چه كنند،بخورند يا نخورند.در اين هياهو حادثهاي كه موجب نجات قهوه شد به طوري كه ژان لكلان در كتابش به نام داستان خوردني ها و نوشيدني ها مي نويسد ،ابتكار فاضلانه يك پزشك بود.

مونن پزشكي از اهالي گرنوبل فرانسه ،اعلام كرد اگر شير و شكر با قهوه مخلوط شود تا حدود زيادي عوامل زيان آور قهوه خنثي مي شود و قهوه به صورت يك نوشيدني سالم و بي ضرر در مي آيد.

از آن تاريخ خوردن شير قهوه در خانواده هاي سلطنتي فرانسه بين مردم بدون بيم از زيانهاي آن رواج يافت
 

کافئین" و اثرات متفاوت آن بر خلق و خوی افراد
 کارشناسان از کافئین به عنوان یک تیغ دو لبه نام می برند زیرا از یکسو می تواند بر خلق وخوی افراد اثر مثبتی بر جای گذارد و خستگی را از او دور سازد اما از سوی دیگر ممکن است تعادل فرد را مختل کند. کافئین از پر مصرف ترین مواد در رژیم غذایی مردم دنیا است که بر فعالیت رفتاری شخص اثر می گذارد و بیشترین منبع آن از رژیم غذایی (آشامیدنی و غذا) تامین می شود که میزان آن در چای و قهوه از همه بیشتر است. مصرف عادی کافئین (20 تا 200 میلی گرم) اعتیاد نمی آورد، اما برخی کارشناسان بر این باورند که مصرف زیاد ان، تحمل فرد را نسبت به اثرات این ماده، بالا می برد. مصرف کافئین تحریک پذیری فرد را افزایش می دهد و گاهی باعث می شود که فرد رفتار نامطلوبی از خود نشان دهد. پس از مصرف کافئین، فرد احساس رفع خستگی می کند و با انرژی بالا، خلاقیت، هوشیاری و اعتماد به نفس، فعالیت می کند. کافئین ماده ای محرک است و اصولاً ورزشکاران آن را با هدف نیروزایی و تقویت عضلات استفاده می کنند. استفاده 2 تا 3 لیوان نسبتا غلیظ قهوه توسط یک ورزشکار عاملی است نیروزا که منجر به افزایش توان فرد می شود: از آنجایی که کافئین تحریک پذیری فرد را بالا می برد مصرف زیادش باعث می شود که تعادل فرد به هم بخورد و برای مثال در یک مسابقه ورزشی وقتی ضربه ای به ورزشکار وارد می آید رفتار نامتعادل از خود نشان می دهد که این به ضرر او تمام می شود. از جمله اثرات مضر دیگر این ماده بی نظمی در دفع ادرار و همچنین اختلال و بی نظمی در فعالیت قلب است.
 

اثر سوء مصرف زياد قهوه بر بدن در افراد مختلف، متفاوت است

براساس مطالعات اخير دانشمندان وجود گروهي از ژن‌ها در برخي افراد، تعيين كننده خطرناك بودن مصرف زياد قهوه برسلامت آنهاست.

دكتر «احمد كاظمي»، متخصص تغذيه ضمن بيان اين مطلب در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشكي ايران، گفت: محققان كانادايي در پژوهشي دريافتند، ساختار ژنتيكي هر فرد بي‌خطر يا خطرناك بودن مصرف زياد قهوه را بر سلامت افراد به ويژه بر قلب مشخص مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه زمان باقي‌ماندن قهوه در بدن تعيين كننده صدمات ناشي از آن است، افزود: بر اين اساس، وجود ژن «CYP1 A2 1F» در برخي افراد با تاخير در تجزيه تركيبات قهوه در بدن، احتمال ابتلاء افراد به بيماري‌هاي قلبي، عروقي را تا 36 درصد افزايش مي‌دهد.

دكتر كاظمي در ادامه گفت: البته در مقابل،‌ افرادي كه داراي ژن «CYP1 A2 A1» هستند، تركيبات قهوه به سرعت در بدنشان تجزيه مي‌شود. در نتيجه خطر بروز بيماري قلبي، عروقي به ويژه سكته‌هاي قلبي كاهش مي‌يابد.

وي ميانگين مصرف روزانه قهوه را در افرادي كه در تحقيق فوق مورد بررسي قرار گرفتند دو فنجان و سه فنجان ذكر كرد و اظهار داشت: براساس نتايج ديگر اين تحقيق مصرف روزانه يك فنجان قهوه، هيچ تاثير منفي بر سلامت افراد ندارد.

لازم به ذكر است هرچه ميزان مصرف قهوه در روز افزايش يابد، افرادي كه حامل ژن «CYP1 A2 1F» هستند، بيشتر در خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، عروقي قرار مي‌گيرند

 


 


 

اين ايميل را براي دوستانتان نيز ارسال کنيد....

اگر اين ايميل را از طرف دوستانتان دريافت کرده‌ايد، مي‌توانيد با عضويت در گروه روزنه هر روزايميل‌هاي ما را با موضوعات متنوع دريافت کنيد..
 براي
عضويت رايگان در گروه روزنه، اينجا رو کليک کنيد..

 

 

 

 

 

 

 
 

 

GroupTeam


Owners

  ALI

 Yousof

Y!ID: RedVolcano_81  Y!ID: YousofShajari 
براي چت با من اينجا را کليک کنيد براي چت با من اينجا را کليک کنيد

Moderators

FARIBA

30nAp30

Y!ID: Fariba_october  Y!ID: pc30na 
براي چت با من اينجا را کليک کنيد براي چت با من اينجا را کليک کنيد
 
 
     
__._,_.___

Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

Blog Archive