به گروه اینترنتی جذاب و پر از خواندنی‌های جالب روزنه خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Wednesday, April 23, 2008

.::ROZANEH::. Moosighie Asile Irani<

اگر اين ايميل را به صورت ناقص دريافت کرده‌ايد، مي‌توانيد روي دکمه Printable View در سمت راست و بالاي صفحه کليک کنيد مانند شکل زير

براي رفع دائمي اين مشکل(ناقص ديده شدن صفحه) اينجا را کليک کنيد.
براي عضويت در گروه روزنه و دريافت ايميل‌هاي گروه روزنه به صورت روزانه، اينجا را کليک کنيد. عضويت در گروه روزنه و استفاده از مزاياي آن رايگان مي‌باشد.
اگر از G-Mail براي دريافت ايميل‌ها استفاده مي‌کنيد و قادر به ديدن تصاوير نيستيد روي لينک "Display images below" کليک کنيد.
گروه روزنه، با بيش از 90000(نود هزار) عضو و حداقل 40000(چهل‌هزار) بازديد در روز يکي از بهترين مکان‌ها براي تبليغات شماست. براي مشاهده تعرفه تبليغات و همچنين سفارش تبليغات اينجا را کليک کنيد.

     
 

 موضوع: 

 تاريخ ارسال:

 

عضويت رايگان در گروه    |    صفحه نخست    |   آرشيو   |  وبلاگ    |    درباره ما    |    تبليغات در روزنه

 

روزنه توسط سرورهاي قدرتمند هاست‌ايران.نت پشتيباني مي‌شود.

 


با خط اينترنت اختصاصي اعضاء گروه روزنه:
 

سرعت، قدرت و کيفيت بالاتر
هماهنگي با گروه و باز شدن عکسها
دسترسي آسانتر و بدون محدوديت به سايتها و ...

9092302260


 

آرام جان

مجله ي موسيقي ايراني-شماره ي 15

گروه روزنه

*************************

:در اين شماره خواهيد ديد

فتواي درست عملکرد نادرست

مجموعه ي تکنوازي پيانو، استاد محجوبي

شرح کنسرت مولانا در مادريد

و عشق

************************

اي تير غمت را دل عشاق نشانه                      جمعي به تو مشغول و تو غايب ز ميانه
هر در که زنم صاحب آن خانه تويي تو                 هر جا که روم پرتو کاشانه تويي تو
تا کي به تمناي وصال تو يگانه                   اشکم شود از هر مژه چون سيل روانه
هر کس به زباني صفت حمد تو گويد        بلبل به غزل خواني و قمري به ترانه


تصنيف "اي تير غمت را دل عشاق نشانه" با صداي بانو پريسا و همکاري پرويز مشکاتيان:

Download

flvPlayer


فتاوي درست ، عملکرد نادرست
 

استفتايي که در زير تصوير آنرا مي بينيد ، پرسشي است از مقام رهبري در خصوص آواز خواني زنان که در سال 1370 به دستم رسيد و قطعا سالهاي قبل از آن منتشر شده بود. اين فتوا در مجموعه اي از استفتائات  ديگر وجود دارد . با اين استفتا ، تک خواني آواز زنان در موسيقي اصيل ايراني ، مجاز است و هيچگونه ممانعتي بر آن مترتب نيست . سوال اساسي در اينجاست که با وجود تاکيد بر وجوب تبعيت از رهنمودهاي ايشان ، چگونه است که اين مشکل ، هنوز که هنوز است در پنجه نگرشهاي شخصي و غرضها و مرضها گرفتار است و چرا اجازه اجراي راحت و بدون دردسر به زنان که به نظرم قشر مظلوم عرصه آواز هستند داده نمي شود؟ واقعا چرا بايد زني که داراي صداي خوب و مستعد براي اجراي آواز ملي ايران است از ديدگاه عده اي ممنوع الصدا باشد. مگر از اين فتوا بالاتر وجود دارد؟ چرا داعيه فرمانبرداري و مطيع بودن از رهبري وجود دارد ولي اين فتوا به اين واضحي و صراحت را ، کسي گوش نميدهد؟

زنان نيمي از جامعه ما را تشکيل ميدهند. در سالهاي اخير گرايش به هنر آواز ايراني در بين جوانان نسبتا رو به رشد بوده است و در اين وادي زنان بسياري داراي اين هنرارزشمند  مي باشند و حتي در کلاسهاي آواز هم شرکت ميکنند. اما همه ميدانند که ادامه فراگيري ارزشي ندارد و مسئولان دست پايين کشوراجازه اجراي آواز به آنها در کنسرتها را نمي دهند. حتي زناني که در عرصه هاي بسيار بالاتري فعاليت دارند نيز نمي توانند بدون مشکل هنر خود را عرضه کنند . استاد عليزاده با گروه هم آوايان آلبوم زيبايي همچون سرود گل اجرا ميکند که اين آلبوم مي بايست متضاد با فتواي بالا اجازه انتشار نگيرد . اين موضوع مصداق همان ضرب المثل قديمي  است که مفهوم آن اين  مضمون است که شخص والا و بالاتري مي بخشد و اشخاص رده پايين نمي بخشند !!

 

بر گرفته از وبلاگ آواز
 


در اينجا مجموعه اي از تکنوازي پيانوي مرحوم استاد مرتضي محجوبي را دانلود کنيد:


نوازندگان ايراني و اروپايي «کنسرت مولانا» را
در مادريد اجرا کردند

"کنسرت مولانا "توسط گروهي از نوازندگان ايراني و اروپايي و بر اساس ساخته هاي جاويد افسري راد آهنگساز و سنتور نواز برجسته در مادريد پايتحت اسپانيا اجرا شد. صداي زيباي سالار عقيلي و هنر نوازندگان ارزنده يي چون بهنام و رضا ساماني (سازهاي کوبه يي)، شهرام غلامي (عود) و داوود ورزيده (ني) بريت کارداس ويولون ، اليزابت لي ويولون ، گرو لودال ويولا، امري کارداس ويلونسل، کتيل ساندوم کنترباس سبب آن بود تا به بهترين روي اين برنامه به اجرا درآيد.

بيشتر نوازندگان اروپايي اين کنسرت از اعضاي ارکستر فيلارمونيک نروژ هستند که به خوبي از عهده خلق لهجه ايراني ساخته هاي افسري راد بر آمدند.

کانون پرسپوليس در اسپانيا برنامه گذار اين کنسرت بود که با همکاري موسسه رکيسنن نروژ در کليساي دليسياس در مرکز شهر مادريد اجراشد.

پرسپوليس يک انجمن ايراني و اسپانيايي است که برنامه هاي هنري و فرهنگي متنوع آن، همواره با استقبال علاقمندان به فرهنگ ايران و شرق در مادريد رو به روست. اين بار نيز کليساي بزرگ دليسياس، ميزبان صدها نفر اسپانيايي، ايراني و هنردوستان کشورهاي مختلف بود که با بيان احساسات خويش بر کار بزرگ «کنسرت مولانا» ارج نهادند.

کنسرت با نواي بم ني ورزيده آغاز شد و بلافاصله با صداي سازهاي زهي و آواز سالار عقيلي در مايه مثنوي اصفهان در هم آميخت و فضاي روحاني را شکل داد. سپس نوبت به تصنيف زيبايي در اصفهان بر اساس شعر «اي عاشقان، اي عاشقان پيمانه را گم کرده ام» رسيد. پيش از هر قطعه نيز کلارا خانس شاعره مشهور اسپانيا ترجمه اشعار را به زبان اسپانيايي مي خواند تا مفهوم کلام مولانا جلاالدين محمد بلخي بيشتر آشکار شود.

در پي اين تصنيف، افسري راد دقايقي را به تکنوازي سنتور پرداخت و بمانند هميشه با تکيه بر هنر بداهه نوازي خويش، به زيبايي ارزشهاي اين ساز را آشکار کرد. پايان بخش قسمت اول برنامه قطعه يي لزگي بود که با دايره و تنبک رضا بهنام ساماني آغاز شد و همراهي ديگر سازها را به همراه آورد. سرعت بالا و هيجاني که اين قطعه بيان مي کرد سبب شد تا حاضران در سالن به وجد آيند.

آواز دشتي آغاز گر بخش دوم برنامه بود و سپس جاي خود را به تصنيفي براي شعر "در هوايت بي قرارم ..." داد. در اين بخش از برنامه راه براي تکنوازي سازهاي مختلف ايراني باز گذاشته شده بود. اوزان خانقاهي و ريتم شش هشتم که در اين بخش براي سازهاي کوبه يي برادران ساماني پيش بيني شده بود نيز شوق و تحسين تماشاگران را برانگيخت.

پايان بخش برنامه، تصنيف «مبارک باد» با شعر "عاشق شده ايي اي دل ..." بود در مايه عراق ماهور بود که پر شور و هيجان و با زير و بم هاي متوالي با گامهاي بالا به اجرا درآمد. عقيلي همراه اين تصنيف، شعر «بميريد، بميريد...» را در عراق به زيبايي و تسلط تمام خواند و ورزيده نيز به نيکي نواي او را پاسخ داد.

هماهنگي موزيسين هاي ايراني و نروژي در اجراي قطعات اين کنسرت که از ظرافت ويژه اي برخوردار بود به واقع تحسين همگان را برانگيخت. علاوه بر چيرگي برادران ساماني در سازهاي کوبه اي آنچه بر دلنشيني اين قطعات مي افزود، لطافت صدا و دقيق نوازي شهرام غلامي و صداي پاک ني ورزيده بود.

نواي سازهاي ايراني و غربي در کنار تسلط و پويايي افسري راد و صداي خوش سالار عقيلي زمينه آن را فراهم آورد تا برنامه اي در خور مولانا در پايتخت اسپانيا به اجرا درآيد. اين کنسرت در پاييز گذشته نيز در اسلو پايتخت نروژ اجرا شده بود. خانم گرو لودالويولا نوازنده سرشناس نروژي از جمله نوازندگان هر دو برنامه، قطعات اين کنسرت را بسيار زيبا و از حيث موسيقيايي غني مي داند. وي که در اسلو نيز از جمله اعضاي کنسرت مولانا بود گفت: حضور در اين دو کنسرت، زمينه آشنايي با موسقي پر ارزش ايراني را فراهم آورده است.

بريت کارداس نوازنده ويولن، از همراهي در کنسرت مولانا به عنوان تجربه يي ارزنده ياد کرد. وي کار خواننده و نوازندگان ايراني را ستايش کرد و ريتمها و ملوديهاي ايراني را بسيار جذاب خواند. وي در باره مشکلات احتمالي براي ايجاد هماهنگي در کنسرت گفت که شيوه نت نويسي افسري راد بسيار خوب است و مشکلي ايجاد نمي کند.

به گفته شهرام غلامي، ترکيب مناسب سازها سبب شده صداها و رنگهاي مختلف در اين کار وجود داشته باشد و همين امر بر جذابيت آن افزوده است.

بهنام ساماني نيز مي گويد که استفاده از ريتمهاي خانقاهي، سنتي و فولکلوريک ايراني از ابتکارات خوب در قطعات اين کنسرت است. به عقيده وي آهنگساز اين قطعات با شناخت کامل از موسيقي و سازهاي ايراني و غربي کاري نو را عرضه کرده و در عين حال اصالت موسيقي و سازهاي ايراني را پاسداري کرده است.

جاويد افسري راد با خشنودي از کار هنرمندان گروه گفت: "در فکر عرضه کارهاي تازه اي با حضور نوازندگان ايراني و اروپايي هستم."

نيز افزود:" با وجود نوع کار که براساس قطعات تنظيم شده است، در حد امکان راه را براي بداهه نوازي و تکنوازي فراهم کرده ام تا شخصيت سازهاي ايراني ارکستر نيز بيشتر متمايز شود." افسري راد سال گذشته از سوي راديو و تلويزيون نروژ به عنوان «آهنگساز سال» برگزيده شد.

برگرفته از : گفتگوي هارمونيک

بايد يادآوري کنم که در قطعه ي تصويري دست افشان نيز که در شماره هاي قبلي همين مجله ارائه شده بود آقاي جاويد افسري راد نقش نوازنده ي سنتور ارکستر را بر عهده داشتند

 


قطعه ي کوتاهي از آواز ابوعطا با صداي بانو قمرالملوک وزيري

:و تار استاد مرتضي خان ني داوود

Download

مگر  نسيم سحر بوي زلف يار من است

که راحت دل رنجور بي قرار من است

به خواب خوش نرود چشم بخت من همه عمر

گرش به خواب نبينم که در کنار من است


براي دانلود کارها از کليک راست و

 save target as استفاده کنيد

****************************

زيبد که ز درگاهت نوميد نگردد باز

آنکس که به اميدي بر خاک درت افتد

 

اين هم برگ سبزي بود تحفه ي درويش

حق نگهدار شما

 

امين

 

 


 


 

اين ايميل را براي دوستانتان نيز ارسال کنيد....

اگر اين ايميل را از طرف دوستانتان دريافت کرده‌ايد، مي‌توانيد با عضويت در گروه روزنه هر روزايميل‌هاي ما را با موضوعات متنوع دريافت کنيد..
 براي
عضويت رايگان در گروه روزنه، اينجا رو کليک کنيد..

 

 

 

 

 

 

 
 

 

GroupTeam


Owners

  ALI

 Yousof

Y!ID: RedVolcano_81  Y!ID: YousofShajari 
براي چت با من اينجا را کليک کنيد براي چت با من اينجا را کليک کنيد

Moderators

FARIBA

30nAp30

Y!ID: Fariba_october  Y!ID: pc30na 
براي چت با من اينجا را کليک کنيد براي چت با من اينجا را کليک کنيد
 
 
     
__._,_.___

Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

Blog Archive