به گروه اینترنتی جذاب و پر از خواندنی‌های جالب روزنه خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Friday, August 29, 2008

.::ROZANEH::. Akharin Toure Tabestan -- Jaa Namoooni (KatalehKhor Cave)

 
     
 

 موضوع: 

 تاريخ ارسال:

 

عضويت رايگان در گروه    |    صفحه نخست    |   آرشيو   |  وبلاگ    |    درباره ما    |    تبليغات در روزنه

 
 

به نام ايزد پيدا و پنهان

سلام به همه روزنه‌اي‌ها

قبل از اينکه در مورد آخرين تور تابستون صحبت کنم ، 2 تا موضوع هست که بابتش 2 تا عذرخواهي بهتون بدهکارم.

اول اينکه بعد از اعلام 3 سالگي روزنه ، بيش از 3000 ايميل برام اومد که متاسفانه هنوز نتونستم همه رو جواب بدم. فقط خواستم بگم که دلخور نباشيد از من. همه ايميل‌ها رو حتما مي‌خونم.

دوم اينکه ، بدون اطلاع يک غيبت 2 هفته‌اي داشتم. راستش ، بعد از تبليغ تور آنتالياي دالاهو، ديدم اکثر بچه‌هاي تور روزنه‌اي هستند. من هم که ديدم اينجوريه، بار و بنه رو بستم و راهي شدم. جاتون خالي، يکي از بهترين سفرهايي بود که رفته بودم. بچه‌ها هم همه توووووووپ.
حالا ايشالا در اولين فرصت يک سفرنامه از اين سفر تهيه مي‌کنم و مي‌گذارم روي سايت. در واقع يک راهنماي سفر براي دوستاني که قصد دارند برند آنتاليا.

و اما در مورد تور اين هفته...

مي‌دونم که شايد کمي دير دارم اعلام مي‌کنم؛ اما راستش ديشب داستم تقويم رو نگاه مي‌کردم براي جور کردن يک تور مناسب که متوجه شدم از هفته آينده ماه مبارک رمضان شروع ميشه و ديگه نميشه تور گذاشت.
پس ديدم بهترين زمان براي تور، همين هفته هستش.

اين هفته براي سفر به "غار کتله‌خور" هماهنگ کردم. در مورد غار کتله‌خور و جاذبه‌هاش آخر همين ايميل براتون توضيح مي‌دم.
اين تور يه تفاوت با تورهاي قبلي روزنه داره و اون اينکه براي ناهار هم هماهنگ کردم که با تور باشه.
فعلا جزئيات اين تور رو داشته باشيد...

جاذبه ها ديدار از غار زيباي كتله خور ، استلاگميت و استلاگتيت هاي غار ، گنبد سلطانيه بزرگترين گنبد خشتي جهان
وسيله نقليه ميدي باس يا اتوبوس توريستي
غذا و پذيرايي صبحانه رستوران ، ناهار رستوران ، پذيرايي عصرانه
مدت برنامه يك روزه ، 8 شهريور 1387
هزينه 250،000 ريال
تاريخ و محل حركت روز جمعه مورخ 8 شهريور 1387 ، راس ساعت 4:30 صبح
( لطفا 15دقيقه قبل از حركت در محل حضور داشته باشيد )
محل حركت : ضلع جنوبي ميدان ونك - روبروي فروشگاه چرم مشهد

براي ثبت‌نام و يا کسب اطلاعات بيشتر با شماره‌هاي زير (دالاهو) تماس بگيريد.

88934372      و       88936087

براي ثبت‌نام هم حداکثر تا پايان وقت اداري روز پنج‌شنبه 7 شهريور 1387 فرصت داريد.


غار کتله خور - يکي از دست نخورده ترين غارهاي طبيعي دنيا

غار كتله‌خور، غاري است خشكي -آبي، واقع در استان زنجان و در 155 كيلومتري جنوب زنجان و 173 كيلومتري شمال همدان و 410 كيلومتري تهران و 5 كيلومتري شهر كوچك گرماب واقع است.

اين غار قبل از سال ۱۳۳۰ ه.ش. كشف شده‌ است.

غار كتله‌خور، غاري است آهكي كه در برخي نقاط آن گل‌رس و خاكهاي حاوي اكسيدآهن قابل مشاهده‌است. اين غار از نظر سني تقريباً هم‌سن غار عليصدر همدان است البته اين دو غار از دو جهت با هم تفاوت دارند. يكي اينكه غار عليصدر همدان غاريست كاملاً آبي اما غار كتله‌خور زنجان غاري است تقريباً خشكي. دوم اينكه آهكهاي غار كتله‌خور نسبت به آهكهاي غار عليصدر بسيار خالص‌تر هستند كه اين خود عاملي است جهت زيباترشدن غار، چراكه خالص بودن آهكها موجب شفافيت آنها و در نتيجه عبور نور از قنديل‌ها مي‌شود

زيباترين پديده طبيعي اين غار به صورت قنديل‌هاي تماشايي معمولا در اطراف چشمه‌ها و تالاب‌هاي كف آن قابل مشاهده است.
غار كتله خور در ۱۵۵ كيلومتري جنوب زنجان و ۱۷۳ كيلومتري شمال همدان، در نزديكي شهر كوچك گرماب واقع شده است. مسير متداول، براي بازديد از اين جاذبه طبيعي جاده زنجان به خدابنده (قيدار) در امتداد زرين آباد به گرماب است.
تا سال ۱۳۷۲ بازديد از غار تنها براي گروههاي حرفه‌اي غارنورد و مجهز به ابزار و ادوات خاص امكان‌پذير بود، كه از اين سال به بعد عمليات عمراني در اين منطقه آغاز شد و مسيرهاي بازديد تفريحي به طول دوهزار و ۳۵۰ متر و با نورپردازي‌هاي فراوان در غار ايجاد شد.
درحال حاضر غار كتله خور به عنوان يك مركز گردشگري در منطقه، مورد بازديد علاقه‌مندان بسياري از سراسر ايران قرار مي گيرد. از درون دهليزها كه وسعت آن گاهي به بيش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر مي‌رسد گالري‌هاي باريكي در جهات گوناگون جدا مي‌شوند كه انتهاي بعضي از آنها مسدود و برخي ديگر راه عبور بسيار باريكي به گذرگاهها و دهليزهاي ديگر دارند و بسياري از اين مسيرها و دالان‌هاي باريك هنوز شناسايي نشده و ناشناخته مانده‌اند.
مساحت دهليزها و معابر و دالانها را نمي‌توان به درستي تخمين زد. در حال حاضر دو گذرگاه بزرگ در درون غار شناسايي شده‌است، يكي گذرگاه و دهليز اصلي و قديمي است كه در راستاي دهانه ورودي قرار گرفته و ديگري دهليزها و دالانهايي هستند كه در فواصل ۱۵-۱۰ متر از دالان هاي اولي قابل دسترسي است.
استالاگتيت‌ها و استالاگميتها ستونهاي عظيمي را در دهليزها و گذرگاه‌هاي اصلي ساخته‌اند. قنديل‌هاي آويزان از سقف‌ها در اثر داشتن ناخالصي‌ها، زنگ‌هاي مختلف به خود گرفته‌اند و آنهايي كه تركيبات همراه نداشته و يا كمتر دارند به صورت بلورهاي شيشه‌اي بسيار شفاف مشاهده مي شوند.
زيباترين پديده طبيعي اين غار به صورت قنديل‌هاي تماشايي معمولا در اطراف چشمه‌ها و تالاب‌هاي كف آن قابل مشاهده است.در اثر فرو رفتن آب به طبقات زيرين غار و كم شدن عمق تالابها، كريستال‌ها و قنديل‌هاي بلورين خطوط ديدني و بسيار جالبي را تشكيل داده‌اند.

tebyanznirkatalkhorcave16.jpg


● بخش‌هاي فرهنگي،ورزشي و تفريحي غار
در حال حاضر اين غار به سه بخش فرهنگي، تفريحي و ورزشي تقسيم شده است. بخش ورزشي آن كه در حدود ۴ كيلومتر است تنها مورد استفاده غارنوردان و صخره نوردان قرار مي گيرد ولي هنوز انتهاي آن كشف شده‌است.
بخش تفريحي غار نيز كه جهت بازديد عموم مورد استفاده قرار مي گيرد حدود ۲ كيلومتر مسير مستقيم است كه مي‌گويند اين مسير تنها ۳/۱ كل غار است.
بخش فرهنگي غار نيز در بخش جنوبي آن قرار دارد؛ قسمت اصلي آن دالاني است طبيعي كه جهت برگزاري مراسم مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد، البته اين دالان هيچ گونه راه خروجي به بيرون نداشته و راه خروجي آن به صورت مصنوعي كنده شده اما خود دالان تماما طبيعي بوده است.
غار كتله‌خور از لحاظ كيفيت بلورها و قنديلها، زيبابي و تعدد طبقات اولين غار آهكي جهان شناخته شده است. غار كتله خور، غاري است آهكي كه در برخي نقاط آن گل رس و خاك‌هاي حاوي اكسيد آهن قابل مشاهده است.

tebyanznirkatalkhorcave11.jpg


● هم‌سن و سال عليصدر اما متفاوت از او
اين غار از نظر سني تقريبا همسن غار عليصدر همدان است، البته اين دو غار از دو جهت با هم تفاوت دارند. يكي اينكه غار عليصدر همدان غاري است كاملا آبي اما غار كتله خور زنجان غاري است تقريبا خشك.
دوم اينكه آهكهاي غار كتله خور نسبت به آهكهاي غار عليصدر بسيار خالص‌تر است كه اين خود عاملي است جهت زيباتر شدن غار، چراكه خالص بودن آهك‌ها موجب شفافيت آنها و در نتيجه عبور نور از قنديل ها مي شود.
يك نكته جالب توجه در رابطه با غار كتله خور اين است كه شواهد و بررسي‌هاي انجام شده مؤيد اين موضوع است كه اين غار در نهايت به غار عليصدر در همدان متصل مي شود. همچنين يكي ديگر از عجايب و زيبايي هاي اين غار تعدد طبقات آن است كه اين گونه غارها در جهان بسيار كم نظير هستند.

tebyanznirkatalekhorcave9.jpg


● غاري پر از ميدان
گمان مي‌‌رود حدود ۷۰۰ متر اوليه اين غار قطري حدود ۷۰ سانتيمتر داشته است به طوريكه رهنوردان اوليه غار اين مسير ۷۰۰ متري را به صورت سينه خيز طي كرده و مسير خود را با علامتگذاري مشخص كرده‌اند. ۱۰۰ متر ابتداي غار محل زندگي انسانهاي نخستين بوده است كه اين موضوع را اسكلت ۸۰ انساني كه در اين محل پيدا شده است تأييد مي‌كند. اين غار داراي بخشهاي ديگري است كه به ترتيب، ميدان شير خوابيده، ميدان بيستون، ميدان چهل ستون، سه راهي كوهي، ميدان پنج شير، تالار عروس، تونل قنديلي، اتاق عقد، پاي فيل، شتر با جهاز، عروس و داماد، ميدان شمع، دو جادوگر، نخل سوخته، ميدان مريم مقدس و ... را مي‌توان نام برد. تمامي اين بخشها حاصل تجمع‌هاي مختلف آهكي است كه هر كدام بر اساس شباهتي كه به يكي از اشياء اطراف ما داشته اند به اين اسامي خوانده مي‌شوند.
يكي از ويژگيهاي منحصر به فرد اين غار را مي توان وجود ستونك‌هاي آهكي عظيم دانست كه حاصل به هم پيوستن استالاگتيت‌ها و استالاگميت‌هاي آهكي هستند كه باعث شده‌اند كه اين غار خود، نگهدارنده خود باشد يعني اينكه اين ستونهاي عظيم نقش نگهدارنده هايي را بازي مي كنند كه مانع از فروريختن سقف غار مي شود.
كتله‌خور در مراحل اوليه تشكيل خود غاري آبي بوده است كه در اثر فعل و انفعالات توده‌هاي عظيمي از سنگها از توده اصلي جدا شده اند. تشكيل طبقات متعدد اين غار باعث شده است كه آب به طبقات زيرين نفوذ كرده و عملا غار تبديل به غاري خشكي گردد.
از ديگر ويژگي‌هاي بارز اين غار وجود قنديل‌هاي زيبا و شفاف آهكي و استالاگتيت‌هاي گل كلمي است. وجود چشمه‌هاي آب بسيار زلال در اطراف اين غار و حفره هاي متعدد طبيعي هم از ويژگيهاي منحصر به فرد اين غار است. علاوه بر تمامي اين مسائل در غار كتله خور همان طور كه در قبل آمد مي‌توان تجمع‌هاي متفاوتي مشاهده كرد كه يكي از اين تجمع هاي زيبا و جالب توجه استالاگميت‌هايي است كه بسيار شبيه به عروس و داماد هستند و به همين اسم نامگذاري شده‌اند. اين غار در طول ۱۲۰ ميليون سالي كه از عمرش مي گذرد دستخوش تغيير و تحولات بسياري شده است. از تغييرات طبيعي اين غار مي توان به شكستگيهاي حاصل از زمين لرزه ها، گسل خوردگيها، لغزش ها و ريزش ها اشاره كرد.

tebyanznirkatalekhorcave7.jpg

 



     

  

 

 
     
     
__._,_.___

Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

Blog Archive