به گروه اینترنتی جذاب و پر از خواندنی‌های جالب روزنه خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Friday, October 24, 2008

Gozareshi az concerte akhire Shajarian va Hashiyehaye Ajib!!!


دومین شب کنسرت پاییزۀ استاد محمد رضا شجریان و گروه شهناز شب جمعه 19 مهر در تالار وزارت کشور در حضور سه هزار علاقه مند برگزار شد.این برنامه که در تیرماه سال جاری در 7 شب برگزار شد ، بار دیگر در مهر ماه و در 4 شب (18 و 19 ، 21 و 22 مهر ) برگزار شد که امشب آخرین شب آن است.آنچه که می خوانید گزیدۀ اتفاقات و برنامه های اجرا شده در شب دوم است.

 

بلیت و بروشو

    

 


حواشی قبل از برنامه :درب ورودی تالار ، راس ساعت 7:20 باز شد . برنامه هم قانوناً باید راس ساعت 20 آغاز می شد و درها بسته می شد که به علت وقت شناسی قابل تقدیر ما ایرانی ها با 20 دقیقه تاخیر آغاز شد.نبود حتی یک عکاس در سالن از دیگر نکات جالب این برنامه بود ! حضور علیرضا دبیر هم در نوع خودش جالب بود ، از دیگر میهمانان می توان به علی جهاندار ، هادی یوسفی ، داریوش کاکاوند و دیگر اعضای کارگاه آواز استاد شجریان اشاره کرد ، البته باغبان باغ استاد شجریان در هشتگرد را هم که در اول برنامه ، جای علی جهاندار نشسته بود ، نباید از قلم انداخت !

 

تغییرات کنسرت نسبت به برنامه تیر ماه : برنامه نسبت به برنامۀ تیر ماه تغییرات نسبتاً زیادی داشت ، بنابر این آن کسانی که به خیال اعلام دل آوازی ها مبنی بر یکسان بودن برنامه ، این کنسرت را از دست دادند ، ضرر زیادی کردن!.جالب ترین تغییر هم ، اضافه شدن سه ساز از ساخته های استاد شجریان به این گروه ( که در مطلب بعدی به طور کامل خواهم نوشت ) بود.به طور کلی برنامه ها ( بخش اول و بخش دوم ) در این کنسرت جابه جا شده بود به این صورت که بخش دوم کنسرت تیر ماه که "مرغ خوشخوان " نام داشت ( و در دستگاه شور بود ) در این کنسرت در بخش اول اجرا شد و بخش اول کنسرت تیرماه که " رندان مست " نام داشت ( و در دستگاه همایون بود ) در بخش دوم این کنسرت توسط هنرمندان اجرا گردید.از دیگر تغییرات ، اضافه شدن ساز قانون به برنامه بود که اتفاقاً حال و هوای خوبی به کنسرت داده بود ، نوازندگی این ساز بر عهدۀ خانم سحر ابراهیم بود.به طور کلی ، از دیگر تغییرات این کنسرت اضافه شدن تکنوازی های سازهای موجود در گروه بود که یکی از همین تکنوازی ها در بخش دوم ( دستگاه همایون ) بر عهدۀ همین هنرمند بود ، از دیگر تکنوازی ها می توان به تکنوازیِ زیبای ، کاوه معتمدیان ، شاهو عندلیبی ، مژگان شجریان ، مهدی امینی و محمد رضا ابراهیمی و همچنین تکنوازی بسیار جالب سینا جهان آبادی و مهرداد ناصحی با ساز صراحی استاد شجریان اشاره داشت.



 

 

بخش اول  : بخش اول که مرغ خوشخوان نام داشت ، همگی از ساخته های خود استاد بود و از اشعار حافظ و مولانا بهره می برد.بعد از اجرای هنرمندانۀ پیش درآمد ، ساز و آواز شور آغاز شد که در این بخش درخشانی و رادمان توکلی (نوازندگان تار ) استاد را همراهی می کردند.بعد از آن تصنیف پیام نسیم که دستخوش کمی تغییر ( از لحاظ ترکیب ساز ها ) شده بود ، اجرا شد.تکنوازی رباب مهدی امینی و ادامه ساز و آواز به همراهی رباب و کمانچه و صراحی برنامه بعدی این قسمت بود.بعد از این ساز و آواز ، چهار مضراب بسیار زیبای شور اجرا شد که واقعاً مو را به تن سیخ می کرد دف نواری خیره کنندۀ حسین رضایی نیا در این چهار مضراب ،لبخند را به لب اعضای گروه و  بخصوصی مژگان شجریان نشاند.آواز مثنوی که بعد از تکنوازی نسبتاً کوتاه مژگان شجریان اجرا شد ، تغییرات زیادی نسبت به کنسرت قبلی کرده بود ، در این آواز ، شجریانِ دختر و شاهو عندلیبی ، محمد رضا ابراهیمی و سینا جهان آبادی ، استاد را همراهی کردند.اضافه شدن ساز قانون ، در تصنیف مرغ خوشخوان زیبایی وصف نا پذیری ایجاد کرده بود.تصنیفی که فوق العاده زیبا اجرا شد ( البته تغییرات خیلی کوچکی هم نسبت به کنسرت تیر ماه داشت ) ، جالب است بدانید خوشنویسی چاپ شده روی بلیت ها و بروشور و دکور برنامه هم که توسط استاد کابلی نوشته شده ، شعر همین تصنیف است.

 

حواشی بخش اول : منفجر شدن لامپ پروژکتور ! و صدای نا خوشآیند بلندگو : متاسفانه در حین اجرای ساز و آواز شور فکر می کنم وقتی که به بیت : در آستین مرقع پیاله پنهان کن......که همچو چشم صراحی زمانه خون ریز است ، ناگهان صدای مهیبی از سقف سالن بلند شد که به احتمال زیاد صدای منفجر شدن لامپ پروژکتور بود!درخشانی و استاد شجریان که در حال اجرای برنامه بودن ، متحیر به سقف نگاه می کردند و برنامه را اجرا میکردند ، این اتفاق تا دقایقی تمرکز استاد و گروه و فضای سالن را بر هم زد ( اینطور که از اخبار بر می آید ، شب اول هم حادثه ای تقریباً مشابه برای بلنگوهای پشتی گروه پیش آمده که تصویر زیر حال استاد شجریان را بعد از این حادثه نشان می دهد - نمی دانم اینها را حادثه بنامیم یا ...... )




در کل برنامه صدای نا خوش آیندی از بلندگوهای سمت چپ سالن ( صدایی که در هنگام قرار میکروفون در کنار بلندگو به وجود می آید ) موجب ناراحتی اعضای گروه و بعضی از حضار بود.این مشکل موجب نگاه های مکرر مژگان شجریان به جهت فهماندن این مشکل به آرمین کارباف که در بالکن حضور داشت شده بود.خوشبختانه این مشکل بعد از آنتراکت برطرف شد.

 

آنتراکت:بعد از اجرای تصنیف مرغ خوشخوان بخش اول به پایان رسید و گروه برای استراحت ( همچنین دادن امضا و عکس یادگاری گرفتن های پیاپی ) از سالن خارج شدند.نکته قابل ذکری در آنتراکت نیست بجز کوک شدن سنتور و  بم ساز ( که در مطلب بعدی آن را به طور کامل معرفی و صدای آن را خواهم گذاشت ) در بین آنتراکت به دست رامین صفایی.

 

بخش دوم : قبل از آغاز بخش دوم رامین صفایی به طرف سازی رفت و پشت آن نشست که استاد شجریان چند لحظه بعد آن را معرفی کرد.بم ساز ، نام ساز جدید است که طراحی و ساخت آن را استاد شجریان انجام داده اند بعد از معرفی استاد شجریان ، رامین صفایی ، تقریباً 7 دقیقه با این ساز هنرنمایی کرد ، صدای این ساز و قدرت و وسعت صدای آن همه را متحیر کرده بود ، صدای خارق العاده و حیرت آور این ساز وصف نا پذیر است ، در مطلب بعدی متن صحبت های استاد شجریان در اینباره و فایل صوتی آن را به همراه فایل صوتی نواختن این ساز توسط رامین صفایی ، خواهم گذاشت.البته قبل از این اتفاقات و همانطور که در تصویر زیر میبینید ( سمت راست تصویر – روبروی آقای سینا جهان آبادی ) آرمین کارباف تست صدا و بالانس سازها را برای جلوگیری از اتفاق بخش قبلی انجام میداد.



 

بخش دوم که در دستگاه همایون اجرا شد و " رندان مست " نام گرفته بود ، با پیش در آمد زیبایی که ساختۀ درخشانی بود آغاز گردید و با زنگ شتر ، که از ردیف استاد عبدالله دوامی برگرفته شده بود ادامه یافت.ساز و آواز همایون که با غزل حافظ ( چو بشنوی سخن اهل دل ...) و با همراهی سنتور رامین صفایی برنامه بعدی این بخش بود ، به علت بهم خوردن کوک سنتور صفایی ، برای چند دقیقه قطع شد و رامین صفایی با آرامش خاص و مثال زدنی به کوک سازش پرداخت و برنامه را ادامه داد ، شاهو عندلیبی هم با زیبایی تمام ، استاد را از بیت: در اندرون من خسته دل ندانم کیست ..... تا آخر همراهی کرد.




تصنیف " چشم یاری " بدون تغییر نسبت به کنسرت تیر ماه ، با زیبایی تمام اجرا شد ( ما ز یاران چشم یاری داشتیم.......خود غلط بود آنچه می پنداشتیم ).بعد از آن ادامه ساز و آواز با تکنوازی کمانچۀ کاوه معتمدیان ( که فکر میکنم جوان ترین عضو گروه شهناز باشد ) ، آغاز شد .




از بیت " از آن به دیر مغانم عزیز می دارند....که آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست " عود محمدرضا ابراهیمی با زیبایی تمام به همراهی آواز استاد پرداخت.بعد از این ساز و آواز صراحی که اکنون توسط مهرداد ناصحی نواخته می شد (در بخش اول این ساز در دست آقای سینا جهان آبادی بود ) به تکنوازی پرداخت.تصنیف بسیار دلنشین " باد صبا " با کمی تغییر در پیش درآمد قسمت بعدی این قسمت بود ، دف نوازی حسین رضایی نیا در این تصنیف باز هم شور و حال خاصی به برنامه داد.بعد از این تصنیف ، تکنوازی فوق العاده زیبای سحر ابراهیم با سازش ( قانون ) همه را متحیر ساخت ، تکنوازی ای که تحسین رامین صفایی را به طور پیاپی به دنبال داشت.



برنامه ، با غزل سعدی و با آواز استاد شجریان در مایه شوشتری و ادامۀ ساز و آواز ادامه یافت.چهارمضراب بیداد هم که از ساخته های مجید درخشانی بود در این بین اجرا گردید.اما تصنیف آخر که حکم خاتمه کنسرت را داشت ، تصنیف رندان مست بود ، تصنیفی که با همخوانی گروه و مخصوصاً با صدای زیبای مژگان شجریان ، زیباییِ دو چندان یافته بود.با اجرای این تصنیف برنامه بخش دوم هم به پایان رسید.

 

مرغ سحر ناله سر کن : طبق معمول سالهای اخیر ، در پایان کنسرت های استاد شجریان ، به درخواست حاضران ، مبنی بر اجرای تصنیف شورانگیز و قدیمیِ مرغ سحر ، گروه بار دیگر برای اجرای این تصنیف به جایگاه خود بازگشتند.صدای مژگان شجریان بر خلاف کنسرت قبلی در قسمت " این قفس چون دلم تنگ و تار است " به خوبی شنیده شد ، البته فیلم این اجرا را در مطلب بعدی برای دانلود خواهم گذاشت و خودتان می توانید مشاهده فرمایید.

 

پی نوشت : پیش درآمد شور که اولین برنامه اجرایی بود را میتوانید در قسمت موسیقی وبلاگ گوش کنید ، دوستانی که علاقه دارند صدای صراحی را بشنوند ، از دقیقه 3 به بعد صدای این ساز به خوبی مشهود است ( در این قسمت آقای سینا جهان آبادی صراحی نوازی میکرد ) ، در ضمن کلیپ تصویری مرغ سحر و فایل صوتی سخنان استاد شجریان در مورد سازهای جدید را تا ظهر فردا در وبلاگ قرار خواهم داد.

 

پی نوشت 2 :  تمامی عکسهای استفاده شده در این مطلب برای شب اول اجرا است ، بجز یکی از عکس ها که بنده خودم گرفته ام ، دلیل آن هم نبود هیچ عکاسی از هیچ خبرگزاری ای در شب دوم برای عکس برداری بود.


پی نوشت 3 : باز هم به دلیل محدودیت 50 کیلوبایتی بلاگفا مجبور شدم گزارش تا حدودی قیچی کنم.

 

پی نوشت 4 : به علت تاخیر پیش آمده در انتشار تصنیف ها و بیوگرافی کامل عارف همچنان شرمسارم و امیدورام بتوانم در چند روز آینده آن را منتشر کنم.

 

پی نوشت 5 : سیستم جدید پیوندهای وبلاگ هم به زودی راه اندازی می شود و توضیحات تکمیلی آن را در مطلب بعدی خواهم نوشت.


پی نوشت 6 : دوستانی که به داشتن اطلاعاتی پیرامون سازهای جدید استاد ، از زبان خودشان ،  همچنین دانلود کلیپ تصویری مرغ سحر  علاقه دارند ، به ایـــن مطلب مراجعه کنند


برگرفته از: وبلاگ آواز

No comments:

Blog Archive