روزنامه صاباح، چاپ ترکيه به نقل از وبسايت Webdesignerdepot. com اقدام به انتشار طرح جلدهاي جنجالي و بحثانگيز مجلههاي معروف دنيا در طول چند دهه گذشته کرده. اين طرح جلدهاي متفاوت گاه باعث اخذ جايزه توسط سردبيران جسور نشريهها شده و گاه سبب شرمساري مجلهها و مديران مسوول آنها. در اينجا به ترتيب به همراه طرح جلد، ترجمه شرح مربوط به آن نيز خواهد آمد.
تايم، دوم ژانويه 1939؛ هيتلر، مرد سال: طرح جلد دلهرهآور و به تعبيري غير قابل تحمل اين شماره تايم را يک کاتوليک فراري از آلمان هيتلري کشيده بود: Baron Rudolph Charles von Ripper. در طراحي يادشده در يک کليساي بزرگ، قربانيان آويزان از �چرخ کاترين�(ابزار مخوف شکنجه در قرون وسطي) به عنوان قربانيان سلسله مراتب نازيها، در حالي ديده ميشدند که هيتلر در همانجا به نواختن سرود ديني نفرت مشغول بود. |
تايم، هشت آوريل 1966: آيا خدا مرده است؟ اين طرح جلد به عنوان بحثانگيز طرح جلد مجله در طول تاريخ مطبوعات جهان شناخته ميشود. جلد بر اساس مقالهاي طراحي شده که به بحث پيرامون �جنبش مرگ خداوند� ميپرداخت. اين جنبش در دهه 60 به وجود آمده بود. از لحاظ بحثاگيزي، خود مقاله هم دست کمي از طرح جلد نداشت. |
لايف، 26 نوامبر 1965: واقعيت عريان جنگ ويتنام. روي جلد مجله عکسي از Paul Schutzers منتشر شده. اين عکس در زمان جنگ ويتنام چريک ويتکنگي را نشان ميدهد که به اسارت نيروهاي آمريکايي درآمده. پس از انتشار اين عکس و خبر مرتبط با آن در مجله لايف بود که مردم آمريکا به حمايت خود از جنگ ويتنام خاتمه دادند. Schutzers که يکي از بهترين عکاسان مجله لايف بود، سال 1967 درحاليکه براي انجام عکاسي از جنگ اعراب و اسرائيل رفته بود، جان خود را از دست داد. |
اسکواير(Esquire)، آوريل 1968: مصائب محمدعلي. اين جلد با هوشياري تمام طراحي شده. جلد، محمدعلي را همچون �شهيد�ي نشان داده که به خاطر معذوريتهاي اعتقادي خود حاضر به شرکت در جنگ ويتنام نشده است. دادگاه به خاطر اين رفتار، محمدعلي را احضار و و وي را به زندان، جريمه مالي و لغو احکام قهرمانياش محکوم کرد. |
پ.ن: در سه طرح از چهار طرح بالا(به غير از جلد مربوط به ويتنام) مذهب رنگي آشکار دارد. در اولي واقعه در کليسايي بزرگ روي ميدهد و در آخري، محمدعلي همچون عيسي مسيح متحمل مصائب شده است. اما طرح دوم! طبق آنچه در متن اصلي نوشته شده بود، اين طرح جنجالبرانگيزترين طرح جلد مجلات در طول تاريخ به حساب ميآيد. چرا؟ چون پرسشي يا موضوعي يا مسالهاي را مطرح کرده که فراگيري آن به اندازه همه مردم دنياست. راستي چند تيتر ديگر ميتوان يافت که فراگيري آن به اندازه همه مردم دنيا باشد؟ يا کدام تيتر خبري يا کدام طرح جلد خواهد توانست بيش از اين طرح جلد، جذابيت فراگير داشته باشد؟ |
اسکواير، مي 1969: غرق شدن اندي وارهول. اين طرح جلد يکي از مهمترين موفقيتهاي مدير هنري وقت مجله، جورج لوئيس(George Lois) به حساب ميآيد. طراح ضمن يک شوخي دوستانه اندي وارهول را در حال غرق شدن در يک کنسرو سوپ نشان داده است. نقاشي �کنسرو سوپ� وارهول، نماد جنبش هنر آوانگار آمريکا محسوب ميشود. |
وبسايت جورج لوئيس و مجموعه کامل کارهاي او را در اينجا ببينيد. اسم اندي وارهول(Andy Warhol) را هم در موتورهاي جستجوگر بزنيد تا کارهايش را ببينيد. |
پلي بوي، 1971: نخستين دختر آفروامريکن پلي بوي. در اين شماره بود که مجله يادشده براي اولين بار تصوير يک دختر سياهپوست آمريکايي را روي جلد خود به چاپ رساند. مدل، Darine Stern نام داشت و عکاس، Richard Fegley. |
نشنال لامپون، ژانويه 1973: اگر اين مجله را نخريد اين سگ را خواهيم کشت. طرح روي جلد حاضر بهرغم اشاره خشونتبار موجود در آن، فقط موجب خنده کساني شد که آن را ديده بودند. از ديگر سو اين طرح روي جلد برخي دلخوريهاي عمومي را نيز پديد آورد. |
نيويورکر، 29 مارس 1976: چشمانداز جهان از خيابان نهم نيويورک. چشمانداز جهان از خيابان نهم نيويورک يا نقشه جهان از خيابان نهم نيويورک، اثري است که Saul Steinberg کشيده و به يکي از طرح جلدهاي ماندگار تاريخ مجلات جهان بدل شده. |
رولينگ استون، 22 ژانويه 1981: جان لنون و يوکو اونو. عکاس: Annie Leibovitz. عکس روي جلد مجله هشتم دسامبر 1980 گرفته شده؛ يعني درست چند ساعت قبل از آنکه جان لنون موقع خروج از خانهاش در داکوتا به ضرب گلوله به قتل برسد. ابتدا عکاس قصد داشته عکسي تکي از لنون بگيرد، اما لنون مصر بوده که همسرش يوکو اونو نيز در تصوير حضور داشته باشد. |
پي نوشت .در طرحهاي سري حاضر ميشود غلبه مفاهيم حوزه انديشه را ديد. هنر آوانگارد، تلاش براي پايان نژادپرستي، اهميت نگاه فرد به جهان و خلاقيت عاصي و بشردوستانه. ظاهرا بعد از اين مجموعه ديگر چنين طرح جلدهايي به ماندگاري دست نيافتهاند. مشاهده ساير طرح جلدهاي بحثانگيز جهان نشان ميدهد انديشههاي پيشگام و تحولزا جايگاهي که تا سال 1981 داشتهاند را در طرح جلدهاي ماندگار به مقولاتي ديگر سپردهاند. ديگر، طرح جلدهاي بحثاگيز نه به مفاهيمي که در اين مجموعه و مجموعه گذشته ديديد، بلکه مثلا بيشتر به موضوعاتي چون بارداري يا بچهدار شدن ستارههاي سينما يا رسوائيهاي اخلاقي و موارد خبري از نوع حوادث پرداختهاند، يا بار فکري آنها همچون نمونههاي سلف نبوده است. البته آنچه به عنوان پينوشت آمد، برداشت شخصي من از ديدن کل تصاوير بود. |
No comments:
Post a Comment