به گروه اینترنتی جذاب و پر از خواندنی‌های جالب روزنه خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Thursday, November 13, 2008

.::ROZANEH::. Economy 4 >> Chera DOLLAR Geraan mishavad ?! <<


اگر اين ايميل را به صورت ناقص دريافت کرده‌ايد، مي‌توانيد روي دکمه Printable View در سمت راست و بالاي صفحه کليک کنيد مانند شکل زير

براي رفع دائمي اين مشکل(ناقص ديده شدن صفحه) اينجا را کليک کنيد.
براي عضويت در گروه روزنه و دريافت ايميل‌هاي گروه روزنه به صورت روزانه، ا;ينجا را کليک کنيد. عضويت در گروه روزنه و استفاده از مزاياي آن رايگان مي‌باشد.
اگر از G-Mail براي دريافت ايميل‌ها استفاده مي‌کنيد و قادر به ديدن تصاوير نيستيد روي لينک "Display images below" کليک کنيد.
گروه روزنه، با بيش از 100000(يکصد هزار) عضو و حداقل 50000(پنجاه‌هزار) بازديد در روز يکي از بهترين مکان‌ها براي تبليغات شماست. براي مشاهده تعرفه تبليغات و همچنين سفارش تبليغات اينجا را کليک کنيد.

     
 

 موضوع: 

 تاريخ ارسال:

 

عضويت رايگان در گروه    |    صفحه نخست    |   آرشيو   |  وبلاگ    |    درباره ما    |    تبليغات در روزنه

تبليغات

Advertisements


 

روزنه توسط سرورهاي قدرتمند هاست‌ايران.نت پشتيباني مي‌شود.


 

براي سفارش تبليغات در اين محل اينجا را کليک کنيد

 

 

با خط اينترنت اختصاصي اعضاء گروه روزنه:
 

سرعت، قدرت و کيفيت بالاتر
هماهنگي با گروه و باز شدن عکسها
دسترسي آسانتر و بدون محدوديت به سايتها و ...

9092302260


 

سلام 

عرض تبريك بابت ميلاد با سعادت امام رضا ( ع ) هموطن عزيزمون و يكي يكدونه تمام ايرانيها

 

تشكر از همكاري ونظرات تمام دوستان و علاقمندان به اقتصاد  

 

سوالي كه خيليها باهاش كلنجار ميرن دليل گرون شدن دلار هست كه 2 تا تفسير جداگانه براي عزيزان علاقمند گذاشتم كه خوندنشون مفيد و لذت بخش هست ...

 

 

چرا دلار گران شده است!؟


 

دكتر جعفر خيرخواهان
يكي از پديده‌هاي يكي دو ماه اخير كه ظاهرا عجيب مي‌نمايد، افزايش يافتن ارزش دلار آمريكا نسبت به ساير ارزهاي معتبر جهاني است. در عين حال كه ما شاهد تعميق و گسترش يافتن بحران مالي هستيم كه منشا آن هم به اوضاع اقتصادي خراب آمريكا باز مي‌گردد،


 

 

اين پرسش به سطح عامه مردم هم كشيده شده است كه مي‌پرسند چگونه است در رسانه‌هاي خبري گزارش مي‌شود وضعيت اقتصاد آمريكا از شرايط بد عبور كرده و مبتلا به بحران شديدي گشته و شركت‌ها و موسسات مالي آن يكي پس از ديگري ورشكست مي‌شوند، اما با اين همه، ارزش پول كشورش د ر مقايسه با ساير ارزهاي معتبر مثل يورو و پوند انگليس قدرت پيدا مي‌كند.
قابل توجه است كه عوامل متعددي در دو سه سال گذشته، باعث شد تا ارزش دلار آمريكا كاهش يابد كه مهم‌ترين‌شان عبارتند از:
كاهش پيوسته نرخ بهره آمريكا كه اينك حتي به رقم يك درصد رسيده است؛ ‌افزايش كسري حساب جاري آمريكا؛ ورود اقتصاد آمريكا به شرايط ركودي؛ نااطميناني نسبت به وضعيت بخش مالي آمريكا و افزايش بدهي ملي آمريكا كه بخشي از آن با افزايش عرضه دلار تامين شد.
پس با وجود حضور اين عوامل كه بايد ارزش دلار آمريكا را همچون گذشته به زير بكشند، چرا دلار آمريكا در چند ماه گذشته اضافه ارزش پيدا كرده است؟
قطعا ارائه پاسخي كامل به اين پرسش نيازمند داشتن داده‌هاي مفصل و بررسي‌هاي جامع و همه جانبه است، اما دو عامل زير مي‌توانند نقش اساسي در اين ميان داشته باشند.
1) نااطميناني درباره شرايط اقتصاد جهاني: در سال 2007 و شش ماه اول سال 2008، سرمايه‌گذاران نگران وضعيت اقتصاد آمريكا بودند، بنابراين دلار به سير نزولي خود ادامه مي‌داد. اما به تازگي اين نگراني به سمت وضعيت اقتصادي بازارهاي به اصطلاح نوظهور جلب شده است..
كشورهايي مثل مجارستان، ايسلند و آرژانتين جملگي بحران مالي واقعي را تجربه مي‌كنند. بنابراين صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري اقدام به فروش سرمايه‌گذاري و دارايي‌هاي خود در بازارهاي نوظهور و اروپا كرده و پول‌هاي دريافتي را به دلار تبديل مي‌كنند. اين فروش دارايي‌ها در سطح جهاني يكي از دلايل اصلي قوي شدن دلار است كه از وضعيت اقتصادي ضعيف در ساير كشورها حكايت دارد. اساسا اقتصاد آمريكا بد عمل مي‌كند، اما احتمال مي‌رود ساير اقتصادها حتي بدتر عمل كنند و اين باعث تقويت دلار شده است. 2) وخامت اوضاع اقتصادي در اروپا: اقتصاد اروپا و خصوصا انگلستان افت شديدي پيدا كرده است. بنابراين احتمال مي‌رود نرخ بهره در منطقه يورو به‌شدت كاهش يابد. نرخ‌هاي بهره آمريكا از مدت‌ها قبل در سطح پايين قرار گرفته است (بين يك تا 2‌درصد)، اما نرخ‌هاي بهره يورو هنوز هم جا براي پايين تر آمدن از رقم كنوني 75/3درصد را دارد. كاهش نرخ‌هاي بهره در ناحيه يورو، از جذابيت نگهداشتن سرمايه‌ها به يورو مي‌كاهد و مجددا دلار تقويت خواهد شد.
پرسش ديگر اين است كه آيا اين گران شدن دلار موقتي است يا دائمي؟
با توجه به گستردگي بحران مالي، اقتصاد آمريكا در سال 2009 نيز رشد پاييني خواهد داشت و اين شرايط دلار را ضعيف‌تر خواهد ساخت. اما به دليل سرايت بحران به ساير كشورها، دلار آمريكا در مقابل ساير ارزها خيلي ضعيف نخواهد شد. پس گران شدن كوتاه مدت دلار، نشانه بازگشت به دلار قوي نخواهد بود. تقويت دلار به مشكلات بنيادي و ساختاري در اقتصاد آمريكا ربط پيدا مي‌كند كه به اين زودي‌ها برطرف نخواهد شد، از قبيل: كسري حساب جاري، اقتصاد نامتوازن با بدهي بالاي بخش خصوصي و عمومي و مشكلات در بخش مالي.


-----------------------------------------------------------------------

 

بازگشت دوران دلار قوي

 

نشانه‌هاي جدي از رکود در بخش صنعتي ايالات متحده
محمد مساح- با انتشار رقم ضعيف 8/37 شاخص مديران خريد شيکاگو در ماه اکتبر، نشانه جدي از رکود در بخش‌هاي صنعتي آمريکا ديده شد.


 

 

 

رقم اعلام شده در زير پايين‌ترين سطح ماه ژوئن 2007 قرار گرفت. اين در حالي است که ارقام اشتغال از ابتداي سال 2008 منفي اعلام شده و نرخ بيکاري به بالاي 6‌درصد رسيده است. برآورد مي‌شود آمار شغل‌هاي جديد در ماه‌هاي آينده به روند کاهشي خود ادامه دهد و نرخ بيکاري کل احتمالا در سال آينده به بالاي 8‌درصد برسد.

 


داده‌هاي بخش‌هاي صنعتي و کارخانه‌اي و گزارش‌هاي مربوط به نرخ بيکاري و اشتغال نشان مي‌دهد که ايالات متحده در رکود اقتصادي وارد شده است. هرچند داده‌هاي بخش مسکن اندکي نسبت به گذشته بهبود يافته، اما اين آمار نشان نمي‌دهد که اقتصاد جهاني مي‌تواند از وضعيت بحراني به آساني رهايي يابد.
کاهش نرخ بهره ايالات متحده تا سطح يك‌‌درصد
سرانجام بحران ايجاد شده در بازارهاي سرمايه جهاني، بانک مرکزي آمريکا را مجبور نمود تا نرخ بهره را کاهش دهد. با قرار گرفتن نرخ بهره ايالات متحده در پايين‌ترين سطح تاريخي خود، اکنون فضا براي آرامش بازارهاي سهام فراهم شده، هرچند نگراني از بحران و رکود اقتصادي پابرجا است. در اين ميان ترس از بحران و کند شدن اقتصاد جهاني تقاضا براي خريد ين ژاپن را بالاترين سطح نگه خواهد داشت. پيش‌بيني مي‌شود ين ژاپن تا زماني‌که مساله ترس سرمايه‌گذاران و رکود اقتصادي پابرجا است، قوي خواهد ماند. از طرف ديگر کاهش اختلاف بازدهي ين و دلار سبب خواهد شد که ين در برابر دلار در زير نرخ 100 نوسان کند.
چرا دلار ايالات متحده در حال تقويت است
عليرغم بحران مالي، در طي چند ماه گذشته دلار در برابر ارزهاي عمده تقويت شده است، به طوري که شاخص دلار از کف 72 در ماه ژوئن به 5/88 در ماه اکتبر افزايش يافت. در طي نيمه دوم 2008 رخدادهاي مهمي در صحنه بين‌المللي روي داد که از آن جمله مي‌توان به کاهش نرخ بهره کليدي آمريکا تا سطح 1‌درصد، رشد منفي 3/0‌درصد در توليد ناخالص داخلي، افت شاخص‌هاي بازار سرمايه، گزارش‌هاي ضعيف
در بخش‌هاي صنعتي و کارخانه‌اي، داده‌هاي نااميد کننده اشتغال و نرخ بيکاري اشاره کرد.
با اين توصيفات آيا دلار شايستگي تقويت در برابر ارزهايي همچون يورو، پوند، دلار استراليا و دلار کانادا را داشته است؟ چرا دلار ايالات متحده در برابر ارزهاي عمده تقويت و در برابر ين ژاپن تضعيف گرديد؟ واقعا چه اتفاقي رخ داده که دلار توجه سرمايه‌گذاران را به خود جلب کرده است؟
در نگاه اوليه انتظار بر آن است که با وجود ضعف‌هاي اقتصادي و بحران مالي در ايالات متحده دلار در برابر ديگر ارزها تضعيف شود و در واقع سرمايه‌گذاران از آن رويگردان شوند. پيش از آنکه اين بحث را ادامه دهيم، بهتر است به موارد ديگري پرداخته شود. نخست آنکه در بررسي بنيادي بايد موضوع عرضه و تقاضا کانون توجه قرار گيرد. دوم آنکه نرخ مبادله بازتاب کننده عملکرد يکي از اقتصادها به شمار نمي‌آيد و برابري ارزها و مبادله آنها امري نسبي است. در عمل کارايي اقتصادي تعيين‌کننده قيمت يا نرخ است و بايد به اين مساله توجه داشت که سرمايه‌گذاران و بازيگران بازارهاي مالي چگونه نسبت به شرايط واکنش نشان مي‌دهند و چگونه بر عرضه و تقاضا تاثير مي‌گذارند. اگر چه آمريکا در شرايط نامطلوب اقتصادي قرار گرفته، اما ديگر کشورهاي صنعتي با چالش بزرگتري روبه‌رو هستند. از سوي ديگر فرو رفتن اقتصاد جهاني در رکود باعث مي‌شود که سرمايه‌گذاران در دارايي‌هاي پرريسک سرمايه‌گذاري نکنند و همين امر موجب کاهش تقاضا براي ارزهاي پربازده و افزايش تقاضا براي دلار و ين خواهد گرديد.
مشکلات اقتصادي در اروپا در حال افزايش است و اگر تا پيش از آغاز نيمه دوم 2008 داده‌هاي توليدات صنعتي، تورم و انتظارات سرمايه‌گذاران همچنان مثبت ارزيابي مي‌شد، اما ورق به سرعت برگشت و اروپا به مانند آمريکا وارد مرحله کسادي گرديد. اينجا است که سفته‌بازان ارزهاي اروپايي همچون فرانک سوئيس، يورو و پوند را ديگر به مانند گذشته تقاضا نخواهند کرد و در اصطلاح سرمايه‌گذاران �دارايي‌هاي دلاري� را خواهان مي‌شوند.
اگر آمريکاييان با مشکل وام‌هاي غيراصلي روبه رو شده‌اند، طبيعي است که اروپاييان نيز در اين گرداب فرو روند، چرا که بيش از يک سوم وام‌هاي غيراصلي در ايالات متحده مربوط به آن‌سوي آب‌ها است. با کمي دقت درمي‌يابيم که با سقوط بازار مسکن در آمريکا، قيمت مسکن در انگلستان با سرعت کاهش يافت و در پي آن بخش‌هاي بانکي در اين کشور با مشکلات زيادي روبه‌رو شدند. اين موضوع از اواخر سال 2007 آغاز گرديد و با جدي شدن موضوع، شاخص داوجونز و شاخص فايننشال تايمز همزمان کاهش يافتند. ريسک وام‌هاي غيراصلي و وام‌هاي رهني تنها به آمريکا و انگلستان محدود نيست و بانک‌هاي اروپايي نيز رفته رفته با موضوع ورشکستگي و کمبود نقدينگي روبرو شدند. در نتيجه در سه ماه سوم بانک‌هاي مرکزي اروپا، انگلستان، ژاپن و ايالات متحده همزمان نرخ بهره را کاهش دادند. بانک مرکزي کره جنوبي و بانک‌هاي مرکزي برخي کشورهاي اروپاي شرقي نيز نرخ تنزيل را پايين آوردند و همگام با کمک‌هاي دولتي در آمريکا برخي کشورهاي صنعتي نيز بسته‌هاي مالي را در اختيار بانک‌ها قرار دادند.
اينها نشان مي‌دهد که وضعيت اقتصادي وخيم است و نگراني در مورد رکود عميق در سطح جهاني ميان سرمايه‌گذاران جدي است. اين مسائل باعث شده که سرمايه‌گذاران از دارايي‌هاي پرريسک دوري کنند. کاهش تقاضا براي سرمايه‌گذاري در اقتصادهاي نوظهور نظير اروپاي شرقي و روسيه خود از عواملي است که خريد دلار را تشويق مي‌کند و طبيعي است که در چنين شرايطي ارزهاي پربازده نظير يورو و پوند جذابيت خود را به شدت از دست مي‌دهند.
نکته‌اي که چشم‌انداز ترقي ارزش دلار را تقويت مي‌کند، آن است که بانک‌هاي مرکزي کشورهاي صنعتي و پيشرفته مجبور هستند براي مقابله با بحران‌هاي پيش رو و کند شدن رشد اقتصادي، نرخ‌هاي بهره کليدي را کاهش دهند. با پايين آمدن قيمت کالاها ديگر بانک‌هاي مرکزي نگران تورم نيستند و روي هم رفته کاهش نرخ بهره و پايين آمدن بازدهي ديگر ارزها، راه را براي تقويت دلار در بلندمدت فراهم کرده است.
اما يک موضوع مهم اين جا باقي مي‌ماند و آن هم دلار قوي است که باعث مي شود در نتيجه آن قدرت خريد آمريکاييان افزايش يابد. تقويت دلار مي‌تواند براي مشاغل صادراتي خوشايند نباشد. با دلار قوي صادرات آمريکا گران‌تر و واردات ارزان‌تر خواهد شد. در ماه‌هاي اخير وضعيت تراز پرداخت‌هاي آمريکا به طور نسبي بهبود يافته بود، اما تداوم دلار قوي، تراز بازرگاني را منفي‌تر مي‌کند. بنابراين ضعف ارزهاي اروپايي و تقويت دلار به سود اروپاييان خواهد بود.
در حقيقت نظريه تراز پرداخت‌ها به اين مورد مي‌پردازد که نرخ برابري تعادلي ارز، سطحي است که ارزش واردات و صادرات يک کشور را برابر نمايد. در شرايط امروز که اقتصاد منطقه يورو و کشورهاي ديگر با کندي حرکت مي‌کند، بر طبق اين نظريه براي به کارگيري منابع جديد در جهت افزايش صادرات، بايد ارزش دلار افزايش يابد تا عدم تعادل تجاري تا حدي برطرف شود.
افزايش توليد ناخالص داخلي در سه ماه دوم 2008 مديون افزايش صادرات بود که اين امر در نتيجه دلار ضعيف در گذشته شکل گرفت. پايين آمدن سطح نرخ‌هاي بهره به پايين رفتن ارزش ارز کشورها کمک مي‌کند و در نهايت براي بلندمدت اثر تقويت صادرات مي‌تواند رشد اقتصادي را به ارمغان آورد.
از سوي ديگر پايين بودن نرخ بهره ين ژاپن در شرايط فعلي گزينه مناسبي براي مديران سرمايه‌گذاري است، چرا که بايد اکنون آن را جايگزين دارايي‌هاي تخصيص يافته به يورو و پوند نمايند. تعجبي هم ندارد که ارزهاي متقاطع ين بايد با شدت کاهش يابند، زيرا سقوط بازارهاي سرمايه بين‌المللي مجالي را براي تقاضاي ارزهاي پربازده باقي نگذاشته است و دلار آمريکا و ين ژاپن تنها ارزهاي کم بازدهي هستند که در شرايط ريسک‌گريزي مورد تقاضا خواهند بود.
در شرايط رکود اقتصادي اخير، بانک مرکزي آمريکا نرخ بهره را به پايين‌ترين سطح خود رسانده است و تا مدت‌ها مي‌توان انتظار داشت که نرخ بهره کليدي در سطح اندکي باقي بماند و بنابراين تمايلي براي پشتيباني از دلار وجود ندارد و تنها شرايط ريسک‌گريزي و کند شدن رشد اقتصاد جهاني مي‌تواند نيروي پايداري براي دلار قوي به حساب آيد. بدين ترتيب در وضعيت کنوني ين ژاپن و دلار آمريکا تقويت و ارزهاي اروپايي تضعيف خواهند شد.
منبع:www.rahnemoonsarmaye.com
دنياي اقتصاد

 

در پايان يك نكته هم خودم اضافه كنم ... به نظر من كاهش قيمت نفت هم تاثير بسياري در اين افزايش قيمت دلار داره . اگر بخوام مثالي كاملا" ساده بزنم بايد اشاره كنم به زماني كه  با 130 دلار ميشد يك بشكه نفت خريد ولي حالا چي ؟! با همون 130 دلار ميشه دو بشكه نفت خريد يعني قدرت خريد دلار بيشتر  شده

درست نميگم ؟

 

در ضمن اين هم آدرس اتاق گفتگوي حرفه ايهاي ايران و آمريكا كه قولش داده بودم . از همين لينكي كه مخصوص گروه روزنه درست كردم وارد و عضو اونجا بشين . ميبينمتون

كليك كنيد

 

 

يا حق


 

Vatoos
\//\

 

 
 

 


 

اين ايميل را براي دوستانتان نيز ارسال کنيد....

اگر اين ايميل را از طرف دوستانتان دريافت کرده‌ايد، مي‌توانيد با عضويت در گروه روزنه هر روزايميل‌هاي ما را با موضوعات متنوع دريافت کنيد..
 براي
عضويت رايگان در گروه روزنه، اينجا رو کليک کنيد..

 

 

 

 

 

 

 
 

 

GroupTeam


Owners

  ALI

 Yousof

Y!ID: RedVolcano_81  Y!ID: YousofShajari 
براي چت با من اينجا را کليک کنيد براي چت با من اينجا را کليک کنيد

Moderators

FARIBA

30nAp30

Y!ID: Fariba_october  Y!ID: pc30na 
براي چت با من اينجا را کليک کنيد براي چت با من اينجا را کليک کنيد
 
 
     
__._,_.___

Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

Blog Archive