به گروه اینترنتی جذاب و پر از خواندنی‌های جالب روزنه خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Thursday, November 20, 2008

.::ROZANEH::. Economy 5 >>Asare Naft bar kasbo kar dar iran <<


اگر اين ايميل را به صورت ناقص دريافت کرده‌ايد، مي‌توانيد روي دکمه Printable View در سمت راست و بالاي صفحه کليک کنيد مانند شکل زير

براي رفع دائمي اين مشکل(ناقص ديده شدن صفحه) اينجا را کليک کنيد.
براي عضويت در گروه روزنه و دريافت ايميل‌هاي گروه روزنه به صورت روزانه، ا;ينجا را کليک کنيد. عضويت در گروه روزنه و استفاده از مزاياي آن رايگان مي‌باشد.
اگر از G-Mail براي دريافت ايميل‌ها استفاده مي‌کنيد و قادر به ديدن تصاوير نيستيد روي لينک "Display images below" کليک کنيد.
گروه روزنه، با بيش از 100000(يکصد هزار) عضو و حداقل 50000(پنجاه‌هزار) بازديد در روز يکي از بهترين مکان‌ها براي تبليغات شماست. براي مشاهده تعرفه تبليغات و همچنين سفارش تبليغات اينجا را کليک کنيد.

     
 

 موضوع: 

 تاريخ ارسال:

 

عضويت رايگان در گروه    |    صفحه نخست    |   آرشيو   |  وبلاگ    |    درباره ما    |    تبليغات در روزنه

تبليغات

Advertisements


 

روزنه توسط سرورهاي قدرتمند هاست‌ايران.نت پشتيباني مي‌شود.


 

براي سفارش تبليغات در اين محل اينجا را کليک کنيد

 

 

با خط اينترنت اختصاصي اعضاء گروه روزنه:
 

سرعت، قدرت و کيفيت بالاتر
هماهنگي با گروه و باز شدن عکسها
دسترسي آسانتر و بدون محدوديت به سايتها و ...

9092302260


 

 

اثر  نفت بر روي چرخه­هاي کسب و کار در ايران

بررسي دوره­هاي گذشته نشان مي­دهد که تغييرات عمده قيمت نفت بر روي صنايع و اقتصاد ايران معمولا اثر آني نداشته و پس از يک دوره شش تا يک سال و نيم تاثيرات آن مشهود گرديده است. ابتدا به بررسي روند اقتصاد جهاني با توجه به جدول 1 مي­پردازيم. دوره­هاي رکود و رونق و شرايط تورمي ارتباط تنگاتنگي با شاخص قيمت کالا از دهه 1970 داشته­اند. پس از يک دوره کسادي سه ساله در اقتصاد جهاني بار ديگر از سال 2002 فعاليتهاي اقتصادي در حالت بهبود قرار گرفت و فشارهاي تورمي با توجه به افزايش قيمت کالاها تا پايان 2007 تشديد گرديد. تا سه ماهه اول 2008، شاخص قيمت کالاها رشد تندي تا 460 واحد داشتند، اما در طي نيمه دوم به شدت تنزل نمودند و اکنون در نزديکي 250 واحد قرار دارند. در همين حال قيمت نفت از بالاترين سطح در 147 دلار تا نزديک 50 دلار افت داشته است.

 

جدول 1

تغييرات شاخص قيمت کالاها و دوره­هاي کسب و کار در اقتصاد جهاني

 

دوره

وضعيت اقتصاد جهاني

شاخص قيمت کالاها

روند قيمت نفت

دهه 1970

فشارهاي تورمي گسترده در اقتصاد جهاني

 

افزايشي

1980 - 1985

کاهش فشارهاي تورمي

95- 130

کاهشي

1985-1990

بحران مالي و افزايش تورم

95-170 

افزايشي

1990- 1993

بحران در اروپا

120-150

رو به جلو

1993- 1998

بهبود اقتصادي و تورم

160- 240

رو به جلو

1999 - 2001

کسادي و کند شدن رشد اقتصادي

170- 230

کاهشي

2001 - 2005

رشد تورم و رشد اقتصاد جهاني

180 300

افزايشي

2006 - 2008

فشارهاي شديد تورمي

250 460

افزايشي

2008- 2010

پيش­بيني رکود و کسادي

150 - 300

پيش­بيني کاهشي

 

کاهش بيش از 60 درصد در قيمت نفت پيامدهاي زيادي در بردارد که به بررسي آن مي­پردازيم:

نخست آنکه افت شديد قيمت نفت نشان مي­دهد که طرف تقاضا مشکل دارد و در حقيقت پايين آمدن سطح تقاضا به موضوع کند شدن رشد اقتصاد کشورهاي صنعتي و نوظهور مربوط مي­شود. اوپک در اقدامي تلاش نمود که با محدود کردن عرضه، قيمت نفت را کنترل نمايد، اما به نظر مي­رسد مساله مازاد عرضه نيست، بلکه افت شديد تقاضا در اثر نااطميناني سرمايه­گذاران و بنگاههاي اقتصادي نسبت به شرايط آينده است. بنابراين با توجه به بحران مالي و صدمه ديدن صنايع مختلف در اقتصادهاي پيشرفته و در حال توسعه و پايين آمدن سطح اطمينان جهاني نسبت به کسب و کار انتظار نمي­رود قيمت نفت و کالاها بتوانند حرکت افزايشي جديدي آغاز کنند و احتمالا براي يک دوره شش تا دو ساله در سطوح پايين دادوستد شوند. برخي از تحليل­گران معتقدند قيمت نفت بين 30 تا 80 دلار در ميان­مدت نوسان خواهد نمود.

دومين نکته آن است که افت فعاليتهاي اقتصادي در سطح جهاني، مي­تواند به طور غيرمستقيم يا مستقيم بر روند اقتصاد ايران موثر باشد. از آنجايي که بخش بزرگي از درآمدهاي کشور متکي به فروش انرژي (گاز و نفت) است، کاهش ميزان توليد و افت قيمت آن اثر بزرگي بر روند فعاليتهاي اقتصادي ايران خواهد گذاشت. بدين ترتيب کسادي در بخشهاي مختلف ايران مي­تواند در يک دوره شش تا يک سال و نيم پس از تثبيت قيمت نفت در زير 80 دلار خودنمايي کند.

سومين نکته اثر کاهش قيمت نفت بر روي برابري ارزش دلار ايالات متحده با ريال است. از يک سو با توجه به تضعيف اقتصادها، کاهش نرخ­هاي بهره در سطح جهاني و عدم تمايل به سرمايه­گذاري در داراييهاي پرريسک تقاضا براي دلار رو به گسترش است. شاخص دلار نزديک به 22 درصد از نيمه دوم 2008 رشد داشته و شاخص قيمت کالا بيش از 46 درصد تنزل کرده است. در همين حال نفت بيش از 66 درصد کاهش يافته است.

از سوي ديگر کاهش قيمت کالاها، سبب پايين آمدن سطح تورم جهاني و پايين آمدن بازدهي اوراق بهادار خواهد گرديد که مي­تواند به سود دلار تمام شود. بدين ترتيب احتمالا دلار براي يک دوره بلندمدت در برابر ارزهاي پربازده تقويت مي­گردد.

از آنجايي که دلار در سطح جهاني نسبت به اکثر ارزهاي عمده تقويت گرديده و احتمالا باز هم در مسير رشد قرار خواهد گرفت، مي­توان انتظار داشت که به طور طبيعي دلار در برابر ريال تقويت گردد. با اين وجود موضوع کنترل قيمت دلار در برابر ريال از سوي بانک مرکزي مساله­اي است که بايد در اين رابطه بررسي شود. در طي سالهاي گذشته با توجه به رشد درآمدهاي نفتي و تقويت ذخاير ارزي امکان پشتيباني از ريال وجود داشت، اما چنانچه قيمت نفت به سير نزولي خود ادامه دهد، احتمالا برابري دلار به ريال دستخوش تغيير خواهد گرديد و انتظار مي­رود ريال در برابر ارزهاي ديگر تضعيف گردد. نکته قابل تامل آن است که دلار هزار توماني ممکن است براي مدتي در اين سطح باقي بماند، اما در بلندمدت احتمال بالايي براي افزايش نرخ فراتر از اين ارقام وجود دارد. همچنين پايين آمدن دلار به سطح 9000 ريال امري است که شانس کمي براي آن وجود دارد. اگر سناريو کاهش قيمت نفت و احتمال تقويت دلار در بلندمدت مدنظر باشد، برابري دلار به ريال در پايين ارزش ذاتي آن قرار دارد.

چهارمين مورد به مساله تاثيرپذيري صنايع مختلف و بخشهاي اقتصادي از تغييرات ارز مربوط مي­شود. از يک طرف با توجه به محدود شدن ذخاير ارزي و پايين آمدن درآمدهاي نفتي انتظار مي­رود با توجه به نظريه کششها و توجه به ترازپرداختهاي کشور، واردات نسبت به گذشته کاهش يابد. از طرف ديگر بالا رفتن ارزش دلار در برابر ريال احتمالا صادرات را تشويق خواهد کرد. به طور نمونه صنعت فرش مي­تواند نسبت به گذشته جنب و جوش بيشتري پيدا کند، چرا که اکنون صادرکنندگان مي­توانند ريال­هاي بيشتري با فروش محصولات به خارج بدست آورند. گران شدن واردات مي­تواند به نفع برخي از صنايع داخلي تمام شود.

پايين آمدن قيمت مواد خام صنعتي و کالاهاي واسطه­اي مي­تواند هزينه تمام شده را براي برخي صنايع کاهش دهد. به طور نمونه چنين وضعيتي ممکن است بر روي سودآوري صنعت ماشين­آلات برقي يا برخي از شرکتها در گروه صنعت کاني­هاي غيرفلزي موثر باشد. بدين ترتيب انتظار مي­رود در بورس اوراق بهادار ايران چرخشي در صنايع ايجاد شود و توجه سرمايه­گذاران از گروه­هايي همچون فلزات اساسي، کاني­هاي فلزي، سيمان، ساختمان و پتروشيمي به سوي صنايع ديگر مانند ماشين آلات برقي، کاني­هاي غيرفلزي و محصولات فلزي متمرکز شود.

احتمال کاهش بيشتر سطح عمومي قيمت سهام در بورس اوراق بهادار ايران

از اواخر مرداد سال جاري، شاخص قيمت بورس سهام در ايران پس از دستيابي به سقف 13000 واحد پيوسته کاهش يافت و از سطح رواني 10 هزار واحد نيز گذشت. با توجه به گذر کردن شاخص قيمت از محدوده  کليدي 10500 واحد انتظار در مورد بازگشت شاخص­ها و ايجاد حرکت افزايشي براي گروه­هاي صنايع تضعيف گرديد و اکنون مسير کاهشي ابتدا تا 9000 واحد و پس از آن تا 8000 واحد مدنظر قرار خواهد گرفت. از لحاظ تحليل نموداري با در نظر داشتن سقف ايجاد شده در سطح 13000 واحد و عبور شاخص از محدوده 10 هزار واحد، احتمالا براي يک دوره شش تا يک ساله مسير کاهشي براي بازار سرمايه ايران انتظار مي­رود.

نمودار 1

شاخص قيمت بورس اوراق بهادار ايران از سال 1377 تا 1387؛ با توجه به ايجاد سقف در محدوده 13000 واحد و گذر کردن شاخص از محدوده 10500 واحد روند کاهشي براي شاخص­ها و گروه­هاي صنايع در بورس ايران انتظار مي­رود.

 

 
شاخص قيمت کالاها در مسير نزولي قرار دارد

هم از جنبه اقتصادي و در نظر داشتن عرضه و تقاضا و هم از جنبه نموداري روند کالاها (انرژي و فلزات) کاهشي است و احتمالا براي يک دوره شش تا يک ساله به مسير نزولي ادامه خواهند داد. نشانه­ها و شواهد بازگو کننده اين حقيقت هستند که گروههاي صنعت فولاد، سنگ آهن، مس و بخشهاي مرتبط با آنها در شرايط نامساعدي از لحاظ سرمايه­گذاري قرار دارند.

نمودار 2

شاخص قيمت کالا از 1982 تا 2008

 

 

رکود در صنعت ساختمان

پايين آمدن قيمت برخي محصولات ساختماني (از جمله آهن، فولاد و سيمان)، کاهش درآمدهاي نفتي، متوقف شدن روند وام­دهي به شيوه گذشته و عدم تمايل سرمايه­گذاران به خريد داراييهاي پرريسک و کمبود نقدينگي موجب رکود در بخش ساختمان گرديده است. افت قيمت کالاها گرچه هزينه تمام شده براي ساختمان سازي را کاهش مي­دهد، اما عدم تقاضاي موثر براي سرمايه­گذاري در بخش ساختمان و افول انگيزه­هاي سفته­بازانه در اين بخش مي­تواند بار ديگر اين صنعت را براي يک دوره چند ساله با رکود روبرو سازد.

 

جمع بندي

دوره­هاي رشد فعاليتهاي تجاري شامل بهبود و رونق و کند شدن فعاليتهاي کسب و کار شامل کسادي و رکود جزء ذات نظام سرمايه­داري هستند. دوره تورم شديد که با اوج رونق همراه است و دوره رکود بيانگر نقاط بحراني در روند رشد اقتصادي به حساب مي­آيند. بنابراين طبيعي است که به طور معمول در طي دوره­هاي چهار ساله يا هشت ساله شاهد تغييراتي در روند فعاليتهاي تجاري در سطح کشور و جهان باشيم. داده­هاي اقتصادي کشورهاي صنعتي (منطقه يورو، ايالات متحده، کانادا، انگلستان) نشان مي­دهند که اين جوامع وارد دوره رکود شده­اند که با سقوط بازارهاي جهاني در آگوست 2007 و مساله وام­هاي غيراصلي آغاز گرديد. بحران مالي، ورشکستگي بانکها و موسسات مالي، پايين آمدن سطح درآمد شرکتها و تنزل نرخهاي بهره جهاني در کنار افت شديد کالاها نشان دهنده اين واقعيت است که سرمايه­گذاران از داراييهاي پرريسک گريزان شده­اند و اقتصادها در حالت رکود قرار دارند. عدم اطمينان نسبت به سرمايه­گذاري، کند شدن رشداقتصادي و کاهش تقاضا بر روي قيمت انرژي به شدت اثرگذار بوده و اين موضوع به طور غيرمستقيم بر روي اقتصاد ايران سايه افکنده است. در اين شرايط دلار و ين به عنوان ارزهاي کم بازده مورد توجه موسسات و صندوقها در سطح بين­المللي قرار گرفته و بدين ترتيب انتظار مي­رود دلار در برابر اکثر ارزها به رشد و تقويت ادامه دهد. تقويت شاخص دلار، کاهش درآمدهاي نفتي و رکود در صنايع مختلف شانس زيادي را براي تضعيف بيشتر ريال در برابر دلار آمريکا بوجود آورده و احتمالا دلار در بلندمدت از سطح 1000 تومان فراتر رود.

بورس اوراق بهادار ايران از يک سو تحت تاثير کند شدن رشد اقتصاد جهاني و پايين آمدن سطح کالاها قرار گرفته و از سوي ديگر پايين آمدن درآمدهاي نفتي نگراني سرمايه­گذاران از افت نسبت قيمت به درآمد (P/E) را ايجاد کرده و همه اين مسائل باعث سقوط شاخصهاي بورس گرديده است. با توجه به جو منفي کنوني انتظار مي­رود مسير کاهشي شاخصهاي بازار سرمايه طي شش ماه آتي ادامه يابد.


 

منبع: موسسه آموزش و پژوهشهاي اقتصادي رهنمون سرمايه

نويسنده: محمد مساح

 

سپاس از دوستاني كه با لطف خودشون دارن من در ارائه اين بخش يه جورايي هول ميدن و با بودنشون و نظرات و انتقاداتشون انگيزه ايجاد ميكنن.

اميدوارم از مقاله اين هفته هم بهره كافي برده باشيد   

طبق در خواستهاي مكرر و حضور چشمگير و موثر اقتصاد دوستان و اقتصاددانان عزيز بار ديگر ورودي فروم ايران و آمريكا رو ميدم تا عزيزان به بحثهاي آزاد دسترسي پيدا كنند

منتظر حضور گرم شما در اونجا هم هستم

روزنه در فروم
 

\//\
 
 

 
 

 


 

اين ايميل را براي دوستانتان نيز ارسال کنيد....

اگر اين ايميل را از طرف دوستانتان دريافت کرده‌ايد، مي‌توانيد با عضويت در گروه روزنه هر روزايميل‌هاي ما را با موضوعات متنوع دريافت کنيد..
 براي
عضويت رايگان در گروه روزنه، اينجا رو کليک کنيد..

 

 

 

 

 

 

 
 

 

GroupTeam


Owners

  ALI

 Yousof

Y!ID: RedVolcano_81  Y!ID: YousofShajari 
براي چت با من اينجا را کليک کنيد براي چت با من اينجا را کليک کنيد

Moderators

FARIBA

30nAp30

Y!ID: Fariba_october  Y!ID: pc30na 
براي چت با من اينجا را کليک کنيد براي چت با من اينجا را کليک کنيد
 
 
     
__._,_.___

Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

Blog Archive