آرام جان
نشریه ی موسیقی ایرانی-شماره بیست و یکم
گروه روزنه
************************
صدای خون در آواز تذرو است
دلا این یادگار خون سرو است
**************************
چند روز پیش سالروز وفات استاد علی اصغر بهاری بود
قطعه ای از کمانچه نوازی علی اصغر بهاری و تنبک شمیرانی در جشن هنر:
Download
***********************
به ياد استاد بهاري
استاد بهاري فرزند دهه طلايي 1280 است که روز بيستم خردادماه 1374 روي در نقاب خاک کشيد.
در آستانه نوروز سال 1375 خورشيدي، زنده ياد ناصر فرهنگ فر، غزلي را سرود که مطلع آن بيانگر احساس تالم شديد و آينه تمام نماي غبن و حسرت موجود در خانواده موسيقي بود و در عين حال ميزان اعتبار و محبوبيت زنده ياد استاد علي اصغر بهاري را در بين هنرمندان موجه و ارجمند موسيقي اصيل، نشان مي داد؛ ��آمد بهار و سبزه و من بي بهاري ام.��
��... براي اولين بار مونس صداي گوش و دلنواز کمانچه پدر بزرگم ( ميرزا علي خان بهاري) شدم، نه فقط او، که صداي ساز دايي بزرگم رضا خان که ماهرانه کمانچه مي نواخت و نيز... دايي ديگرم اکبر خان، مرا با اين ساز رابطه و عشقي جانانه بخشيد. پدربزرگم دو سال با حوصله و صبر تمام زير و بم هاي ساز کمانچه را به من آموخت تا آنکه سرانجام ادامه تعليم مرا به دايي ها سپرد...�� (اصغر بهاري)
در سال 1332اين ساز به دليل سيطره و گسترش و همچنين مقبوليت ساز ويولن، مي رفت تا اندک اندک در بوته فراموشي و محاق بي اعتنايي از صحنه و عرصه موسيقي ايران حذف و محو شود. اما مهم ترين تاثير استاد را مي توان همانا احياي مجدد اين ساز صد درصد ايراني و شرقي و به قول خودش ��ساز غريب و تنها�� دانست. (سلطه و سيطره ويولن به حدي بود که حتي حسين خان اسماعيل زاده و نيز حسين خان ياحقي هم کمانچه را به کناري نهاده و ويولن برگرفته بودند.)
در سنين کمتر از 20 سالگي با گروه موسيقي ابراهيم خان منصوري و اکبر محسني همکاري را آغاز کرد و در سال 1332 با راديو شروع به کار کرد. استاد علي اصغر بهاري جزء اولين مدرسان مرکز حفظ و اشاعه محسوب مي شود (در اواخر دهه 40) و با مديريت مرحوم نور علي خان برومند و دکتر داريوش صفوت به آموزش جوانان و عاشقان و هنرجويان مستعد موسيقي پرداخت.
شيوه نوازندگي استاد بسيار ممتاز و منحصر به فرد و سرشار از ملاحت و ملايمت و آرامش بود و تکنوازي ها و گروه نوازي هايش شاهد اين مدعاست. از ايشان در سال 1346 دعوتي از طرف راديو فرانسه شد که در سالن ��دولاويل�� و در حضور 3 هزار نفر به اجراي تکنوازي پرداخت و بسيار موثر واقع شد. همکاري ايشان با گروه سازهاي ملي به سرپرستي استاد فرامرز پايور و همچنين در گروه استادان (شهناز، بهاري، پايور، اسماعيلي) از اعتباري ويژه برخوردار است.
سال هايي را در دانشگاه تهران ( رشته موسيقي) و نيز مکتب صبا به آموزش و تدريس مشغول بود. از تربيت يافتگان او مي توان به داوود گنجه يي، محمد مقدسي، مهدي آذرسينا، علي اکبر شکارچي، هادي منتظري، کامران داروغه و... اشاره کرد.
او دقيقاً 90 سال عمر کرد؛ از سال 1284تا بيستم خردادماه 1374 که اين عمر پربرکت در عرصه موسيقي بسيار پر بار و جريان ساز بوده است؛ روانش شاد، يادش گرامي.
***************************
مجموعه ای از تصانیف زیبا و به یاد ماندنی جواد بدیع زاده:
دریافت یکجا:
Download
دریافت قطعه به قطعه:
01 Khazaan-e Eshq
02 Morq-e Bi-Ashiaan
03 Tasnif-e Dashti
04 Morq-e Bi-baalopar
05 Maah-e Taabaan
06 Jelveye Gol
07 Khandeye Bijaa
08 Suz-e Asheq
09 Pardeh-gar
10 Dashti-e Zarbi
************************
كيوان ساكت : حمایت مالی از گروههای موسیقی صورت نمی گیرد
عدم حمایت مالی از گروه های موسیقی بزرگترین مشکل برای ادامه حیات و فعالیت آنها در عرصه موسیقی است .
کیوان ساکت نوازنده تار با بیان این مطلب درخصوص دلایل کم کاری و یا تعطیلی برخی از گروههای جوان موسیقی گفت: گروههای فعال در عرصه موسیقی دو نوع هستند؛یکی گروههایی که از تعدادی جوانهای فعال و علاقمند در حوزه موسیقی ایرانی با سازهایی مانند تار ، سه تار و سنتور تشکیل شده وهرچند وقت یک بار کنسرتهایی را در فرهنگسراها و...برگزار می کنند و بنابر بضاعت خویش درآمد ناچیزی از کنسرت های خود کسب می کنند ورفته رفته هم جذب گروههای بزرگ ترمی شوند.
وی در ادامه افزود : دسته دوم گروههای موسیقی بزرگ و جدی تری هستند که ریشه در همین گروههای کوچک دارند که کار خود را درابعاد وسیع تر دنبال می کنند که به نظرمن گروههایی از این دست هم به لحاظ مالی وهم به لحاظ معنوی نیاز به حمایت دارند که متاسفانه مسئولان امور فرهنگی به ویژه در حوزه موسیقی هیچ حمایت مالی و معنوی از گروههای جوان و جدی نمی کنند در نتیجه شاهد هستیم که بسیاری از این فعالیت ها درآغاز راه منحل می شوند در نتیجه فقط چند چهره مطرح موسیقی با گروه هایی که تشکیل می دهند فرصت حضور دراین عرصه را پیدا می کنند.
سرپرست گروه موسیقی وزیری در پایان خاطرنشان کرد : یکی دیگر از مشکلات این است که عرصه فعالیت برای بسیاری از گروهها در طول سال عملا امکان پذیر نیست به این معنا که موسیقی در سه ماه از سال تعطیل است و در دیگر ماههای سال بهترین زمان و بهترین مناسبت ها به گروههای مطرح اختصاص می یابد از سوی دیگر گرفتاری های موجود برای کسب مجوز از دیگر مصائب و مشکلات برای فعالیت در عرصه موسیقی است.
منبع : مهر
**********************
به پست جدید وبلاگ دل آواز راجع به فیلم سنتوری نیز توجه کنید.
*********************
قطعاتی از کارهای اخیر اجرا شده توسط استاد شجریان و گروه آوا در تور کانادا و آمریکا:
Avaz-e-Didar
Sarv-e-Chaman
Tasnif-e-Sokhan-e-Eshgh
و قطعه ای تصویری از تصنیف ساقیا:
Download
************************
این هم گلی بود جاویدان از گلزار بی همتای ادب ایران
گلی که هرگز نمیرد
همیشه شاد و همیشه خوش باشید
امین
ArameJan.jbg.ir
No comments:
Post a Comment