به گروه اینترنتی جذاب و پر از خواندنی‌های جالب روزنه خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Wednesday, April 9, 2008

.::ROZANEH::. >>Moosighie Asile Irani<

اگر اين ايميل را به صورت ناقص دريافت کرده‌ايد، مي‌توانيد روي دکمه Printable View در سمت راست و بالاي صفحه کليک کنيد مانند شکل زير

براي رفع دائمي اين مشکل(ناقص ديده شدن صفحه) اينجا را کليک کنيد.
براي عضويت در گروه روزنه و دريافت ايميل‌هاي گروه روزنه به صورت روزانه، اينجا را کليک کنيد. عضويت در گروه روزنه و استفاده از مزاياي آن رايگان مي‌باشد.
اگر از G-Mail براي دريافت ايميل‌ها استفاده مي‌کنيد و قادر به ديدن تصاوير نيستيد روي لينک "Display images below" کليک کنيد.
گروه روزنه، با بيش از 90000(نود هزار) عضو و حداقل 40000(چهل‌هزار) بازديد در روز يکي از بهترين مکان‌ها براي تبليغات شماست. براي مشاهده تعرفه تبليغات و همچنين سفارش تبليغات اينجا را کليک کنيد.

     
 

 موضوع: 

 تاريخ ارسال:

 

عضويت رايگان در گروه    |    صفحه نخست    |   آرشيو   |  وبلاگ    |    درباره ما    |    تبليغات در روزنه

 

روزنه توسط سرورهاي قدرتمند هاست‌ايران.نت پشتيباني مي‌شود.

 


با خط اينترنت اختصاصي اعضاء گروه روزنه:
 

سرعت، قدرت و کيفيت بالاتر
هماهنگي با گروه و باز شدن عکسها
دسترسي آسانتر و بدون محدوديت به سايتها و ...

9092302260


 

آرام جان

مجله ي موسيقي ايراني (شماره ي 14)

گروه روزنه

******************

 در اين شماره خواهيد ديد:

درباره ي سنتور

صد سال سنتور

موسيقي در دوره ي هخامنشي

و عشق....

*******************

گنج زرگر نبود، کنج قناعت باقي است

آن که آن داد به شاهان به گدايان اين داد

بعد از اين دست من و دامن سرو و لب جوي

خاصه اکنون که صبا مژده ي فروردين داد

(حافظ)

  

قطعه اي از جشن هنر شيراز با نوازندگي تار استاد بزرگ بيگجه خاني و دايره نوازي منحصر به فرد استاد فرنام

Download

flvplayer

*******************

سلام

پيش از هر چيز نوروز رو به شما روزنه اي هاي عزيز و به خصوص تو که با علاقه اي خاص موسيقي اصيل ايراني رو دنبال ميکني تبريک ميگم و سالي پر از شادي و نشاط و البته پر از موسيقي رو برات آرزو ميکنم.

  

********************

 

 

سنتور سازي کهن

بدون ترديد, سنتور يکي از کهن ترين سازهاي ايراني است که حتي برخي ابداع آن را به فارابي نسبت مي دهند. شايد اين روايت, چندان صحت نداشته باشد, ولي همينکه نام اين ساز بارها و بارها در کتب قديمي , در اشعار قدما و همينطور تصوير آن نيز در حجاريهاي شوش ديده مي شود, نشان از قدمت طولاني اين ساز است.

سنتور

به طور يقين مي توان گفت که در طول تاريخ پرفراز و نشيب موسيقي ايراني, سنتور يکي از پرطرفدارترين سازها در بين مردم بوده است و آن هم بدليل صداي زيبا و دلرباي اين ساز است. نواي دلنشيني که پيوند دهنده قلب آدمي با رفيع ترين احساسات معنوي و آسماني است...

 

 

سنتور

اين صداي خوش و در کنار آن, آسان جلوه نمودن نوازندگي اين ساز (به صوريکه افراد مبتدي نيز مي توانند صداي خوش از آن بوجود آورند), باعث شده است که افراد زيادي به سوي اين ساز کشيده شوند. ولي افسوس که فقط افراد اندکي اين راه را ادامه داده و به هدف خويش مي رسند. زيرا سنتور سازي است در آغاز راه, آسان, ولي در ادامه, بسيار سخت و دشوار. به طوريکه هيچ فردي بدون انجام تمرينها و ممارستهاي فراوان, نتوانسته است بر اين ساز مسلط شود.

 

گل سنتورجايگاه حال حاضر اين ساز در ميان مردم, با گذشته بسيار متفاوت بود. سنتور در عهد قاجار, سازي بود تجملي و اشرافي (مانند جايگاه پيانو در زمان ما) که فقط متعلق به خانواده هاي مرفه بود. تا اينکه حبيب سماعي با کوششهاي فراوان, به تدريج توانست آن را به ميان عامه مردم آورده و گسترش دهد.

 

سنتور سازي است ذوزنقه اي شکل که معمولا آن را از چوب درخت گردو مي سازند. بلندترين ضلع در سنتورهاي معمولي (ضلع نزديک به نوازنده), 90 سانتي متر, کوچکترين ضلع (ضلع دور از نوازنده), 35 سانتي متر, اظلاع کناري آن که به صورت مورب هستند, 38 سانتي متر و ارتفاع آن نيز 6 تا 10 سانتي متر است. روي سطح سنتور دو حفره به شکل گل وجود دارد  که علاوه بر زيبايي ظاهري ساز, در نرمي و لطافت و شيشه اي شدن صداي سنتور نيز نقش زيادي دارد.

 

سيمهايي که در سنتور به کار مي روند, از دو جنس هستند. سيمهاي زرد (بم), ترکيبي از قلع و مس و سيمهاي سفيد (زير) نيز از جنس فولاد هستند. (البته لازم به ذکر است که در بيش از صد سال قبل که سيم مفتولي به صورت امروزي وجود نداشت, سنتورسازان از روده گوسفند, به عنوان سيم استفاده مي کردند.) 

 

اين سيمها روي پايه هاي کوچک چوبي که به آنها «خرک» گفته مي شود, قرار مي گيرند. در سنتورهاي معمولي, دو رديف خرک 9 تايي (جمعا 18خرک) وجود دارد که به «سنتورهاي 9خرک» معروفند. (سنتورهاي 11 و 12خرک نيز وجود دارند که البته زياد معمول نيستند.)  خرکهاي سمت راست به کناره راست ساز نزديکترند و خرکهاي سمت چپ, کمي بيشتر با کناره چپ فاصله دارند. (فاصله بين هر خرک رديف چپ تا کناره چپ ساز را «پشت خرک» مي گويند.)

 

وسعت صداي سنتورروي هر خرک 4 سيم قرار مي گيرد که دقيقا بايد يکصدا کوک شوند زيرا همگي بيانگر نت واحدي هستند. کوک کردن سنتور, با چرخاندن «گوشي ها» (پيچهايي که در سمت راست سنتور قرار دارند), بوسيله آچار مخصوص انجام مي شود. اگر حتي صداي يکي از 4 سيمي که بر روي يک خرک قرار دارند, کمي با بقيه سيمها متفاوت باشد, صداي آن نت کاملا اشتباه مي شود (اصطلاحا صدا خارج مي شود). به همين دليل است که کوک کردن سنتور, امري بسيار دشوار و زمانبر است.

 

محدوده صدادهي سنتور, کمي بيش از 3 آکتاو است. به طوريکه پزيسيون سوم (پشت خرک), زيرتر از پزيسيون دوم (سيمهاي سفيد) و همينطور پزيسيون دوم نيز, زيرتر از پزيسيون اول (سيمهاي زرد) است. با اينکه از اين نظر سنتور يکي از گسترده ترين سازهاي ايراني است اما اين ساز داراي تمام فواصل کروماتيک مخصوص موسيقي ايراني نمي باشد, يعني در عين گستردگي, محدود است!

 

سنتور کروماتيکمحدوديت سنتور بر مي گردد به کوک آن. به طور مثال نوازنده براي نوازندگي در گوشه حصار در ادامه دستگاه چهارگاه (از رديف ملي), کمي با مشکل روبرو مي شود و براي اينکار بايد کوک يکي از نت ها را کمي تغيير دهد. (يا در مواقعي اين چنين, نوازنده مجبور است خرکها را جلو و عقب ببرد که اين باعث عدم توازن بين سيمهاي سفيد و پشت خرک مي شود)  بدليل رفع اين مشکل, چند سالي است که به پيشنهاد حسين دهلوي, «سنتورهاي کروماتيک» ساخته شده است. سنتورهاي کروماتيک داراي همان ميدان صداي سنتورهاي معمولي هستند ولي با خرکهاي بيشتر (30خرک) و همينطور دارا بودن تمامي اصوات کروماتيک, که کاربرد آنها بيشتر در ارکسترهاست.

 

     به نمونه اي از سنتورنوازي دقت کنيد.

 

 

نوازندگي سنتور بوسيله دو چوب نازک که به آنها «مضراب» گفته مي شود, انجام مي شود. مضرابها در گذشته بدون نمد بودند ولي در حال حاضر معمولا به مضرابها نمد مي چسبانند که خود باعث لطيف تر شدن صداي سنتور مي شود. در اکثر اوقات, نوازنده بايد با هر يک از مضرابها, نت متفاوتي را اجرا کند (مخصوصا در بعضي از چهارمضرابها که معمولا پايه قطعه با دست چپ و ملودي با دست راست اجرا مي شود). به همين دليل نوازندگي اين ساز علاوه بر چابکي دستها, به تمرکز ذهن نيز, نياز دارد که فقط با تمرين فراوان حاصل مي شود.

 

مضرابهاي سنتورسنتور سازي است که اگر نوازنده بر آن مسلط شود, مي تواند بوسيله آن آثار زيبا و ماندگاري خلق کند. اين ساز به خوبي قابليت تکنوازي و همنوازي را دارا مي باشد.

 

بهترين سنتورنوازان, از گذشته تا اکنون عبارتند از: محمدصادق خان سرورالملک, علي اکبر خان شاهي, حسن خان, حبيب سماع حضور, حبيب سماعي, حسين صبا, حسين ملک, رضا ورزنده, منصور صارمي, فرامرز پايور, مجيد نجاهي, رضا شفيعيان, مجيد كياني, اسماعيل تهراني, پرويز مشکاتيان, پشنگ کامکار, ميلاد کيايي و اردوان کامکار.

 

در آينده به بررسي شيوه سنتورنوازي هر يک از آنها خواهيم پرداخت.

 

 

     نت قطعه اي براي سنتور : چهارمضراب عشاق دشتي فرامرز پايور

 

منبع:  پايگاه چهار مضراب

 

صد سال سنتور

(قطعاتي از نوازندگي سنتور اساتيد بزرگ در صد سال گذشته)

01 Mirza Akbar Shahi - Shoor

02 Hasan Khan - Avaze Rast, Dogah, Reng

03 Habib Samaie - Shoor Mahoor

04 Hosein Saba - Segah

05 Hosein Malek - Segah

06 Reza Varzande - Segah

07 Mansoor Saremi - Bayat-e Esfahan

08 Faramarz Payvar - Bidad-e Homayoun

09 Majid Kiani - Bayat-e Tork

10 Parviz Meshkatian - Segah

******************************

موسيقي در دوران هخامنشي

 

موسيقي مذهبي
بر اساس نوشته هاي هرودوت مورخ يوناني، مغان هخامنشي بدون همراهي ساز با ناي سرودهاي مذهبي مي خواندند و از اين نظر، نه مثل سرود خوانان بابلي و آشوري بودند و نه تحت تاثير اقوام سامي. موسيقي اين سرودها صرفآ موسيقي آوازي بود و نه موسيقي سازي

مشاهده مي کنيد که پرهيز از استفاده از ساز و آلات در موسيقي مذهبي از ادوار گذشته تاريخي وجود داشته و اثرات آن تا به امروز هم به چشم مي خورد

مسئوليت اجراي سرودهاي مذهبي با موبدان خوش آواز بوده و به قول "استرابو" دانشمند يوناني اين نغمه ها منحصر به مفاخر پهلواني و مناجات با يزدان بوده است. شايان ذکر است که امروزه بازمانده هايي از اين آئين کهن هنوز هم در فرهنگ ايران ديده مي شود

: هرودوت هم چنين مي نويسد

"ايرانيان براي قرباني در راه خداوند و مقدسات خود، کشتارگاه و آتشکده ندارند و بر قبور مردگان شراب نمي پاشند. در عوض يکي از پيشوايان مذهبي حاضر مي شود و يکي از سرودهاي مذهبي را مي خواند

موسيقي رزمي
اما در دوران هخامنشي موسيقي نوع ديگري هم موجود بوده است. يکي از انواع ديگر، موسيقي رزمي با جنگي بوده است

: گزنوفون ديگر مورخ يوناني در کتاب "سيروپيديا" مي نويسد

"کورش کبير به عادت ديرينه، در موقع حمله به ارتش آشور سرودي را آغاز کرد و سپاهيان او با صداي بلند آنرا خواندند و بعد از پايان سرود، آزادمردان با قدمهاي مساوي و منظم به راه افتادند. کورش در وقت حمله به دشمن سرود جنگي را آغاز کرد و سپاهيان با او هماهنگ شدند

"کورش براي حرکت سپاه دستور داد سربازان با شنيدن صداي شيپور قدم بردارند و حرکت کنند، زيرا صداي شيپور علامت حرکت است

: اين سروده ها براي بر انگيختن حس شجاعت و دليري سربازان اجرا مي شد و گزنوفون اضافه مي کند که

"کورش از کشته شدن سربازان طبري و طالشي مغموم شد و براي مرگ سربازان مازندراني و طالشي سرودي خواند و اين همان سرودي است که در ادوار بعد در مراسم موسوم به 'مرگ سياوش' خوانده مي شد."

اين مراسم هنوز هم در بين بسياري از طوايف ايراني وجود دارد و بنام "سوگ سياوشان" يا "سووشون" معروف است و بقاياي اين آئين قديمي حتي در مراسم آئيني ايران بعد از اسلام نيز ديده مي شود.

از دوران هخامنشي سازهايي باقيمانده است از آنجمله مي تواند به کرنا، ني، شيپور، کوس (نوعي ساز ضربي)، دراي و سنج اشاره کرد.

در سال 1336 هجري شمسي در کاوشهاي تخت جمشيد در حول و حوش آرامگاه اردشير سوم هخامنشي، يک شيپور فلزي به طول 120 سانتي متر به دست آمد که شبيه کرناي است. قطر دهنه آن 50 سانتيمتر و جزو سازهاي جنگي محسوب مي شود

موسيقي مجلسي
اما نوع ديگري از موسيقي بنام مجلسي نيز در آن روزگار مرسوم بوده است. موسيقي مجلسي يا همان بزمي از دير باز در تمدن ايران وجود داشته است. آوازهاي فراغت، سرودهاي شادي و سرور، در جلسات بزم بکار مي رفت و سازهاي ويژه و شيوه اجراي خاص خود را داشت.

گزنوفون و هرودوت هر دو از اين نوع موسيقي نام برده اند و ديگر مورخ يوناني "آتنه" در اين باره نوشته است که :

"در جشن مهرگان که در حضور شاهنشاه هخامنشي برگزار مي شد، نوازندگان و خوانندگان با اجراي برنامه هايي در مجلس شرکت مي کردند و خوانندگان و نوازندگان در آن جشن ها سهم اساسي داشتند."

هرودوت از وجود تعداد زيادي موسيقيدان در عصر هخامنشي ياد مي کند و مي نويسد که آنها در دربار نيز زندگي مي کردند و در روزهاي جشن همچون مهرگان، سده، نوروز و ... به دربار خوانده مي شدند و شادي و سرور برپا مي کردند.

: گزنوفون نيز مي نويسد

"کورش براي کياخسار تعدادي از موسيقيدانها را برگزيد ... اسکندر مقدوني از خزانه کورش 320 فقره اسب و آلات موسيقي را بدست آورد ..."

: و جالب اينجاست که در سفرنامه فيثاغورث نيز به مراسم تاجگذاري داريوش اشاره شده است

"حدود 360 دختر خنياگر (نوازنده يا خواننده) به آوزاخواني و نوازندگي مي پرداختند."
 

منبع: گفتگوي هارمونيک

**************************

دانلود آهنگ ها :

همانطور که ميدونيد دانلود قطعات در دو شماره ي قبلي براي بعضي از عزيزان مشکلاتي ايجاد کرده بود که لازم مي دونم در اين باره نکاتي رو متذکر بشم.

سايت جديدي که به عنوان ميزبان از اون استفاده مي کنم روزي يک بار پهناي باند رو خالي ميکنه، يعني بعد از اين که تعدادي از دوستان قطعات رو دانلود کردند پهناي باند پر ميشه و روز بعد دوباره خالي ميشه و تعداد ديگري مي تونند قطعات رو دانلود کنند، پس اگه يک روز موفق به دانلود نشديد روز هاي بعد دوباره سعي کنيد، حتما موفق ميشيد.

حسنش اينه که لينک مستقيم ميده و دانلود کردن راحت تر خواهد بود. البته بايد ذکر کنم که خودم به شخصه همون سايتي رو که قبلا استفاده مي کرديم ترجيح ميدم اما براي راحتي شما عزيزان از اين سايت جديد استفاده مي کنم.

در ضمن، در صورتيکه نتونستيد از لينک هايي که در ايميل داده شده استفاده کنيد ميتونيد مستقيما به اکانت هاي من توي

سايت مراجعه کنيد و با توجه به نام قطعه اون رو پيدا کنيد و با استفاده از کليک راست و save target as اون رو دانلود کنيد

http://aminfeizpour.diinoweb.com/files/

http://aminf.diinoweb.com/files/

http://aminfeiz.diinoweb.com/files/

***************************

زيبد که ز درگاهت نوميد نگردد باز

آنکس که به اميدي بر خاک درت افتد

 

اين هم برگ سبزي بود تحفه ي درويش

 

حق نگهدار شما

 

امين

 

 


 


 

اين ايميل را براي دوستانتان نيز ارسال کنيد....

اگر اين ايميل را از طرف دوستانتان دريافت کرده‌ايد، مي‌توانيد با عضويت در گروه روزنه هر روزايميل‌هاي ما را با موضوعات متنوع دريافت کنيد..
 براي
عضويت رايگان در گروه روزنه، اينجا رو کليک کنيد..

 

 

 

 

 

 

 
 

 

GroupTeam


Owners

  ALI

 Yousof

Y!ID: RedVolcano_81  Y!ID: YousofShajari 
براي چت با من اينجا را کليک کنيد براي چت با من اينجا را کليک کنيد

Moderators

FARIBA

30nAp30

Y!ID: Fariba_october  Y!ID: pc30na 
براي چت با من اينجا را کليک کنيد براي چت با من اينجا را کليک کنيد
 
 
     
__._,_.___

Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

Blog Archive