به گروه اینترنتی جذاب و پر از خواندنی‌های جالب روزنه خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Tuesday, May 13, 2008

.::ROZANEH::. >>Baresie Nerkhe Tavalode Nozadan dar jang<

اگر اين ايميل را به صورت ناقص دريافت کرده‌ايد، مي‌توانيد روي دکمه Printable View در سمت راست و بالاي صفحه کليک کنيد مانند شکل زير

براي رفع دائمي اين مشکل(ناقص ديده شدن صفحه) اينجا را کليک کنيد.
براي عضويت در گروه روزنه و دريافت ايميل‌هاي گروه روزنه به صورت روزانه، ا;ينجا را کليک کنيد. عضويت در گروه روزنه و استفاده از مزاياي آن رايگان مي‌باشد.
اگر از G-Mail براي دريافت ايميل‌ها استفاده مي‌کنيد و قادر به ديدن تصاوير نيستيد روي لينک "Display images below" کليک کنيد.
گروه روزنه، با بيش از100/000(صد هزار) عضو و حداقل 40000(چهل‌هزار) بازديد در روز يکي از بهترين مکان‌ها براي تبليغات شماست. براي مشاهده تعرفه تبليغات و همچنين سفارش تبليغات ا;ينجا را کليک کنيد.

 

     
 

 موضوع: 

 تاريخ ارسال:

 

عضويت رايگان در گروه    |    صفحه نخست    |   آرشيو   |  وبلاگ    |    درباره ما    |    تبليغات در روزنه

 

روزنه توسط سرورهاي قدرتمند هاست‌ايران.نت پشتيباني مي‌شود.

 


با خط اينترنت اختصاصي اعضاء گروه روزنه:
 

سرعت، قدرت و کيفيت بالاتر
هماهنگي با گروه و باز شدن عکسها
دسترسي آسانتر و بدون محدوديت به سايتها و ...

9092302260


 



 

دلائل افزايش نرخ تولد نوزادان پسر در طول دوران جنگ و نيز پس از آن
 افزايش جمعيت مردان در دوران پس از وقوع جنگ



يکي از معماهاي بسيار جالبي که  دير زماني است ذهن دانشمندان را به خود مشغول گردانيده همانا پديده افزايش نرخ تولد نوزاد پسر در دوران جنگ و نا آرامي مي باشد.
به گفته پروفسور والتر ويلکاکس محقق دانشگاه کرنل در ايالات متحده نرخ تولد نوزاد پسر در طول جنگ هاي طولاني و مخرب به طور قابل توجهي نسبت به سطح پايه که همانا تولد 105 پسر در ازاي هر 100 دختر مي باشد افزايش مي يابد.
 


دانشمندان مدتهاست به اين نکته پي برده اند که در طول دوران جنگ هاي سخت و همچنين براي مدت زماني پس از اتمام اينگونه جنگ ها نرخ تولد نوزادان پسر در مقايسه با ميزان طبيعي آن که 105 پسر در ازاي هر 100 دختر مي باشد افزايش نشان مي دهد.
 


اين پديده براي نخستين بار در سال 1954 ميلادي و با تحقيق بر روي کودکان سفيد پوستي که در طول دوران جنگ جهاني دوم در ايالات متحد متولد شده بودند مورد مطالعه قرار گرفت. اين پديده همچنين در ساير کشور هاي شرکت کننده در جنگ جهاني دوم نيز مشاهده شده بود و بدين واسطه براي نخستين بار پديده "تأثير بازگشت سربازان" نام گرفت (Returning Soldiers Effect).


 

با وجود افزايش قابل توجه نرخ تولد نوزادان پسر در طول دوران جنگ هيچ يک از دانشمندان آن زمان قادر به توجيه و نيز اثبات علمي چگونگي به وقوع پيوستن اين پديده نبودند.

 مشاهدات صورت گرفته نشاندهنده اين امر بود که سربازاني که پس از خدمت در جبهه جان سالم به در برده و  به خانه هاي خود باز مي گشتند اکثراً صاحب فرزند پسر مي شدند.

 به نقل از ژورنال معتبر آکسفورد، مطالعه اي که بر روي سربازان بريتانيايي شرکت کننده در جنگ جهاني دوم انجام گرفت نشان داد که سربازان بريتانيايي که از ميدان نبرد جان سالم به در برده و به وطن باز مي گشتند بلند قد تر از سربازاني بوده اند که در جريان جنگ جان خود را از دست داده اند. مقايسه اي که بين سربازان بريتانيايي نجات يافته و نيز سربازان بريتانيايي که در جريان جنگ جان باخته بودند انجام گرفت نشان داد که به طور ميانگين اين سربازان يک اينچ بلند قد تر از گروه ديگر بوده اند. همچنين ميانگين قد سربازان بريتانيايي نجات يافته 66.4 اينچ و ميانگين قد سربازان جان باخته 65.5 اينچ گزارش شده است که اين يک اينچ تفاوتي قابل توجه از نظر آماري مي باشد.

 بر اساس ژورنال تکامل رواني خانواده احتمال تولد نوزاد پسر از والدين بلند قد تر بسيار بيشتر از احتمال تولد نوزاد پسر از والدين کوتاه قد تر مي باشد. به عقيده دانشمندان يکي از علل افزايش نرخ تولد نوزاد پسر در دوران جنگ و پس از آن مي تواند همين امر باشد.

به نقل از مجله معتبر تايمز، در زمان صلح نرخ تولد برابر با 105 پسر به 100 دختر مي باشد حال آنکه در دوران جنگ اين ميزان به طرز اعجاب گونه اي به رقم 109 پسر به 100 دختر افزايش مي يابد. سازمان بيمه متروپوليتان ايالات متحده اين پديده را تاييد و بيان داشت که اين پديده تنها در طول دوران جنگ هاي طولاني مدت که بيش از يک سال به طول مي انجامندبه وقوع مي پيوندد.

همچنين به نقل از مجله تايمز، اين پديده مي تواند علل ديگري نيز به استثناي دلايل ذکر شده در فوق داشته باشد که از جمله آنها مي توان به وضعيت تغذيه اي مادران در طول دوران جنگ اشاره نمود. کمبود مواد غذايي يکي از نتايج دوران جنگ بوده و به گفته دانشمندان احتمال تولد نوزاد پسر از مادراني که از تغذيه کافي برخوردار نمي باشند افزايش مي يابد.


اين موضوع هم اکنون اثبات گرديده است که احتمال پسر شدن فرزند اول به مراتب بيش از احتمال دختر شدن آن مي باشد. به دليل شرايط نا بسامان در طول دوران جنگ ممکن است بسياري از خانواده ها به داشتن يک فرزند در طول آن دوران و نيز در دوران پس از آن قناعت کرده که اين يک فرزند به احتمال زيادتر پسر است تا دختر.
 

همچنين به علت افزايش احتمال جان باختن يکي از والدين در جريان حمله هاي جنگي احتمال تک فرزندي ماندن حتي در دوران پس از خاتمه جنگ نيز افزايش خواهد يافت که به گفته محققين اين تک فرزند در اکثر مطالعات "پسر" گزارش شده است.

همچنين نرخ سقط جنين در دوران جنگ و همچنين در زنان شاغل که تحت فشارهاي کاري مي باشند بيشتر مي باشد. به گفته دانشمندان نرخ سقط جنين دختر در طول دوران جنگ افزايش بيشتري نسبت به نرخ سقط جنين پسر از خود نشان مي دهد که علت اين امر نيز هنوز به درستي مشخص نشده است.

 همچنين به گفته يکي از پيشکسوتان علوم زيستي افزايش نرخ تولد نوزاد پسر در طول دوران جنگ مي تواند به علت ميل نا آگاهانه والدين به صاحب شدن فرزندان پسر و در نتيجه جبران مردان از دست رفته در جريان جنگ باشد.

به عقيده محققين هرچند که افزايش نرخ تولد نوزاد پسر در طول دوران جنگ به واقع منجر به افزايش تعداد مردان در نسل بعد خواهد گشت و مسلما بر روي جمعيت نسل مردان دوران جنگ بي تأثير مي باشد، وليکن اين پديده به صورت کلي نشاندهنده ميل نا خوداگاهانه بشر جهت ايجاد توازن مابين جمعيت زنان و مردان مي باشد.

زيرا که بر پايه تکامل زيستي و نيز انتخاب طبيعي جمعيت مردان همواره بيش از جمعيت زنان بوده و مادر طبيعت نيز با قصد حفظ نسل بشر موجبات تولد تعداد بيشتري از پسران در طول دوران جنگ را فراهم مي آورد.

همان طور به عقيده پروفسور وان فيرکز محقق به نام آلماني، در کشور آلمان که يکي از کشور هاي شرکت کننده در جريان جنگ جهاني دوم بوده است، تعدا مردان جوان در نسلي که فرزندان آن حاصل شرايط جنگ بوده اند به مراتب و به طور چشمگيري بيش از تعداد زنان جوان در آن کشور بود .

هرچند که به اعتقاد آقاي دکتر وان فيرکز افزايش نرخ تولد نوزادان پسر در طول دوران جنگ کمکي به افزايش مردان نسل جنگ ننموده و تنها منجر به افزايش تعداد مردان در نسل بعد خواهد گشت، با اين وجود تأثيرات ناخوداگاهانه و ميل والدين به صاحب شدن فرزند پسر را مي توان يکي از دلايل عمده اين پديده به شمار آورد.

هم اکنون ثابت شده است که ميل والدين به صاحب شدن فرزند پسر و يا دختر مي تواند به واقع بر روند تشکيل جنين تأثير گزار و موجبات تشکيل جنين مذکر و يا مؤنث را فراهم آورد. شايان ذکر است که از زماني که قانون مبتني بر تک فرزندي بودن در کشور چين به تصويب رسيده است نرخ تولد نوزاد پسر در اين کشور به طرز بي سابقه اي افزايش يافته است. به عقيده محققين ميل باطني پدر و مادران چيني به داشتن فرزند پسر مي تواند تنها يکي از عوامل اين افزايش بي سابقه باشد(البته دلايل بي شماري وجود داشته که در اين مقاله به ذکر آنها نخواهيم پرداخت).

به گفته آقاي خاليد ملک مامور سازمان ملل متحد در کشور چين در صورت ادامه اين روند در کشور چين، در ظرف 5 سال آينده جمعيت مردان جوان مابين سنين 25 تا 35 سال بيش از 60 ميليون بيشتر از جمعيت زنان در همين گروه سني خواهد گشت و اين امر موجب مشکلات فراواني در جامعه چين خواهد شد.
 


هر چند که پديده افزايش نرخ تولد نوزاد پسر در دوران جنگ پديده ايست ثبت شده و نيز مستند اما با اين وجود فرضيه ها و نظرات محققين تا به امروز در توجيح و نيز اثبات علمي اين پديده رضايت بخش نبوده اند اما با اين حال تمامي دلايل ذکر شده در اين مقاله مي توانند تا حدودي در افزايش نرخ تولد نوزاد پسر در دوران جنگ و پس از آن تأثير گزار باشند.


 



 منابع:

Big and tall soldiers are more likely to survive battle: a possible explanation for the �returning soldier effect� on the secondary sex ratio.

Hum. Reprod. Advance Access originally published online on September 20, 2007
Human Reproduction 2007 22(11):3002-3008; doi:10.1093/humrep/dem239

 

The returning soldier effect I: Why are more boys born during and after wars?

 

A Dangerous Surplus of Sons? Two political scientists warn that Asia 's lopsided sex ratios threaten world peace

 

 
 

 

 


 

اين ايميل را براي دوستانتان نيز ارسال کنيد....

اگر اين ايميل را از طرف دوستانتان دريافت کرده‌ايد، مي‌توانيد با عضويت در گروه روزنه هر روزايميل‌هاي ما را با موضوعات متنوع دريافت کنيد..
 براي
عضويت رايگان در گروه روزنه، اينجا رو کليک کنيد..

 

 

 

 

 

 

 
 

 

GroupTeam


Owners

  ALI

 Yousof

Y!ID: RedVolcano_81  Y!ID: YousofShajari 
براي چت با من اينجا را کليک کنيد براي چت با من اينجا را کليک کنيد

Moderators

FARIBA

30nAp30

Y!ID: Fariba_october  Y!ID: pc30na 
براي چت با من اينجا را کليک کنيد براي چت با من اينجا را کليک کنيد
 
 
     
__._,_.___

Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

Blog Archive