به گروه اینترنتی جذاب و پر از خواندنی‌های جالب روزنه خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Monday, September 22, 2008

Vije-nameye web site Shajariani-ha; Zaadrooze Ostad Shajrian

ویژه‌نامه‌ی «شجریانی»ها به‌مناسبت زادروز استاد شجریان/ طرح: سهند سلطاندوست» سرمقالـه: شبی که پیشنهاد این پرونده را با آقای «محمودیار» در میان گذاشتم، نمای روشنی از پایان کار در فکرم نبود. باید بگویم این سومین سالی بود که خیال داشتم چنین ویژه‌نامه‌یی را آماده سازم. سال‌های پیش اما به بهانه‌ی کمبود وقت و دشواری کار، آنچه در فکر داشتم را به اتاق بایگانی فرستادم تا مگر در مجالی مناسب‌تر و با توشه‌یی افزون‌تر به آن بپردازم. امسال با آمدن «شجریانی‌ها» به عرصه‌ی رسانه‌های موسیقایی، فرصت را غنیمت یافتم تا با یاری و همکاری دوستان، نقشه‌ی پیشین را جامه‌ی عمل بپوشانیم.

هر چند اندکی دیر شده بود، ولی پس از رایزنی با مدیر شجریانی‌ها، بر آن شدیم تا در همان فرجه‌ی کوتاه چهار پنج روزه، پرونده را سامان دهیم. بنابراین بی‌درنگ از یاران همراه‌مان خواهش کردیم تا با قلم توانمندشان، هر یک از دیدگاه خاص خود، یادداشتی را پیرامون استاد آواز ایران بنگارند که یادگاری از شصت‌وهشتمین زادروز شجریان، از شجریانی‌ها و برای شجریانی‌ها به‌جا بماند. دوستان هم بزرگوارانه پذیرفتند و همراه شدند که نتیجه‌اش همین پرونده‌یی است که اکنون پیش روی شماست. آشکار است که کار ما به‌دور از کمی و کاستی نبوده؛ اما امید داریم در سال‌های آینده، با دستی پرتر از این‌ها، روز میلاد استاد را گرامی داریم و نیز امید داریم که شما دوست‌داران فرهنگ و هنر ایرانی، کاستی‌های این پرونده را بر ما ببخشایید و یقین بدانید که ما نهایت تلاش‌مان را در راه تهیه‌ی ویژه‌نامه‌یی در خور به‌کار بستیم. بسیار شادمان خواهیم شد اگر خوانندگان هنردوست، کاستی‌ها را گوشزد نمایند تا رهنمودهای ارزشمندشان را در آینده‌ی نزدیک به‌کار بندیم.

نوشتارهای این پرونده به دو بخش «یادداشت‌ها و کوته‌نوشت‌ها» و «آثار و مقالات» بخش می‌شود. تعدادی از نوشته‌ها، ویژه‌ی این پرونده نگاشته شده و پاره‌یی دیگر را از لابه‌لای صفحات روزنامه‌ها و از میان پایگاه‌های گوناگون اینترنتی برگزیده‌ایم. شایسته است از دوستانی که با مهر خود ما را در فراهم آوردن این مجموعه یاری رساندند، صمیمانه سپاسگزاری کنیم. باشد که مقبول طبع افتد...

یا رب امان ده تا باز بیند | چشم محبان روی حبیبان
ای منعم آخر بر خوان وصلت | تا چند باشیم از بی‌نصیبان؟

دبیر ویژه‌نامه

فهرست مطالب ویژه‌نامه:

:: زادروز استاد آواز ایران ● ۱ / شجریان، تکامل آواز ایرانی
:: زادروز استاد آواز ایران ● ۲ / آوای ماندگار شجریان
:: زادروز استاد آواز ایران ● ۳ / یادی‌ تحلیل‌گونه‌ از محمدرضا شجریان
:: زادروز استاد آواز ایران ● ۴ / آوازهای ماندگار
:: زادروز استاد آواز ایران ● ۵ / نغمه سر کن؛ مگو که زمستان است!
:: زادروز استاد آواز ایران ● ۶ / شجریان، شجریان است
:: زادروز استاد آواز ایران ● ۷ / شجریــان مهــر
:: زادروز استاد آواز ایران ● ۸ / هم‌پای جامعه، همگام زمانه
:: زادروز استاد آواز ایران ● ۹ / هر که دارد ذوق هنر با توست...
:: زادروز استاد آواز ایران ● ۱۰ / شجریان در آستانه‌ی بازنشستگی؟!
:: زادروز استاد آواز ایران ● ۱۱ / آنکه آرام‌مان می‌کرد، شجریان بود!
:: زادروز استاد آواز ایران ● ۱۲ / با مدعی مگویید اسرار عشق و مستی


برگرفته از: وبلاگ همایون شجریان

No comments:

Blog Archive